لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: اعتراضات در ایران تا یک یا دو روز پایان خواهد یافت


در مظاهرات اخیری که از هفتۀ گذشته در ایران آغاز یافته، تا حال حد اقل ۲۱ نفر کشته و صد ها مظاهره کننده توقیف شده اند
در مظاهرات اخیری که از هفتۀ گذشته در ایران آغاز یافته، تا حال حد اقل ۲۱ نفر کشته و صد ها مظاهره کننده توقیف شده اند

مظاهرات در نقاط مختلف ایران ادامه داشته، و پس از وقوع مظاهرات ضد حکومت، تلویزیون دولتی ایران امروز تصاویری از راهپیمایی هایی به طرفداری حکومت را نشر کرد.

راهپیمایی های امروز به نفع حکومت، پس از آن صورت گرفت که علی خامنه ای، رهبر ایران، دیروز گفت در مظاهرات ضد رژیم "دشمنان ایران" دست دارند.

در عین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در صحبت با رجب طیب اردغان همتای ترکی اش گفته که او امیدوار است تا مظاهرات در ایران طی یکی دو روز آینده پایان یابد.

مقامات دفتر رئیس جمهور ترکیه گفته اند که اردغان در مکالمۀ تلیفونی امروزش با روحانی، بر ثبات و آرامش تأکید ورزید.

از سوی دیگر، تلویزیون سی ان ان ترکیه امروز به نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، گفته است که آن کشور مخالف دخالت خارجی ها در امور ایران است.

چاووش اوغلو/ صدراعظم اسرائیل و رئیس جمهور امریکا را به حمایت از مظاهرات ضد حکومت ایران متهم ساخته است. اما سارا هاکبی ساندرز، سخنگوی قصر سفید، میگوید که رئیس جمهور ترمپ از قیام مردمی و خودجوشی که از سوی شهروندان دلیر ایران سازماندهی شده، حمایت میکند.

سخنگوی قصر سفید گفته است که "ایالات متحده از مردم ایران حمایت می کند و ما از رژیم ایران می خواهیم که به حقوق اساسی شهروندان اش در جهت ابراز مسالمت آمیز خواست شان برای تغییر، احترام بگذارد".

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، دیروز در تویترش نوشت که "مردم ایران در نهایت اینک به مقابل رژیم ظالم و مفسد ایران عمل می کنند".

در عین حال مک ماستر، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در یک مصاحبه با گریتا فان سستیرین، همکار صدای امریکا، گفت که حکومت ایران باید به خاطر اعمالش، مورد بازخواست قرار گیرد.

آقای ماستر گفته است که "مهم است تا این رژیم از منابعی که برای کمپاین های مرگبارش به آن نیاز دارد، محروم ساخته شود. این کار با دیپلوماسی و نیز با وضع تحریمات صورت می گیرد، و ما میبینیم که مردم ایران از بابت ماهیت این رژیم، و طرز رویۀ آن با خود آنها و سایر جهانیان، ناخشنودی نشان میدهند".

از جانب هم، نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، دیروز گفت که کشورش در ملل متحد خواستار اقدام علیه ایران خواهد شد.

به گفتۀ خانم هیلی که بر مبنای تجربه از "تاریخچۀ دیکتاتوری ایران" انتظار بدرفتاری های ظالمانه در روز های آینده را داشته می توانیم.

این مقام امریکایی همچنان اضافه کرده که "ملل متحد باید صدایش را بلند کند. در روز های آینده، ما خواستار یک نشست اضطراری در نیویارک و در شورای حقوق بشر در ژنیو خواهیم شد. نباید خاموش بنشینیم".

در مظاهرات اخیری که از روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته در ایران آغاز یافته، تا حال حد اقل ۲۱ نفر کشته و صد ها مظاهره کننده توقیف شده اند.

روحانی: اعتراضات در ایران تا یک یا دو روز پایان خواهد یافت
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00

XS
SM
MD
LG