لینک های دسترسی

Breaking News

ایران شمولیت عربستان را در توافقنامهٔ هسته‌ای رد کرد


پس از آنکه امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه شمولیت عربستان را در گفتگو ها با ایران پیشنهاد کرد، وزارت خارجه ایران هرگونه مذاکرات جدید و تغییر در اشتراک کنندگان توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های جهانی را رد کرد.

به نقل از رسانه‌های دولتی ایران، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه ۳۰ جنوری (۱۱ دلو)گفت: "توافق هسته‌ای یک توافقنامهٔ بین المللی چند جانبه است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است، که قابل بحث نیست و طرفین آن واضح و غیر قابل تغییر استند."

ایران پس از آن که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تمام تحریم‌های اقتصادی بر تهران را از سرگرفت، شروع به نقض این توافقنامه در خصوص فعالیت غنی سازی یورانیم کرد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که اگر ایران به اجرای دقیق توافقنامۀ هسته‌ای بازگردد، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفته اند که کشورهای عربی خلیج فارس باید این بار در تمامی گفتگوهای هسته‌ای با ایران دخیل باشند و علاوه بر برنامهٔ هسته‌ای، روی برنامه میزایل‌های بالستیکی تهران و پشتیبانی ایران از نیروهای نیابتی در شرق میانه با ایران مذاکره شود.

به نقل از تلویزیون العربیه، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه روز جمعه ۲۹ جنوری گفته بود که اشتباه که در توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ صورت گرفته باید تکرار نشود و سایر کشورهای منطقه باید در تمامی گفتگوها با ایران اشتراک کنند.

آقای مکرون گفته است که هر مذاکره جدید درباره توافق هسته‌ای با ایران بسیار "جدی" خواهد بود و مدت بسیار کوتاهی برای جلوگیری از دست یافتن تهران به سلاح هسته‌ای باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG