لینک های دسترسی

Breaking News

روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در تهران در مورد جنگ سوریه بحث می‌کنند


در جریان ۱۱ سال جنگ در سوریه، بخشی اعظم این کشور قسماََ و به طور کامل ویران شده است
در جریان ۱۱ سال جنگ در سوریه، بخشی اعظم این کشور قسماََ و به طور کامل ویران شده است

با آنکه تهاجم روسیه در اوکراین هنوز هم ادامه دارد، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ قرار است روز سه شنبه ۱۹ جولای (۲۸ سرطان) به تهران سفر کند و در آنجا با روسای جمهور ترکیه و ایران در مورد منازعهٔ سوریه بحث کند.

در سال‌های اخیر، مقام های روسیه، ترکیه و ایران در چهارچوب موسوم به "روند صلح آستانه" چندین بار در مورد پایان بخشیدن به منازعهٔ بیش از ۱۱ سالهٔ سوریه با هم ملاقات کرده اند.

هر سه کشور—روسیه، ایران و ترکیه — در منازعهٔ سوریه دخیل اند. روسیه و ایران از حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، در مقابل مخالفان دمشق و ترکیه از شورشیان ضد دمشق حمایت می‌کند. اما انقره دست به سرکوب نیروهای کرد در سوریه نیز زده است.

نشست روز سه شنبه میان رهبران این سه کشور در حالی برگزار می شود که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، تهدید کرده است که عملیات جدیدی را در شمال سوریه علیه تندروان کرد آغاز خواهد کرد.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران که میزبان این نشست است،‌ از قبل هشدار داده است که "هر گونه اقدام نظامی ترکیه در سوریه" می تواند موجب بی‌ثباتی در منطقه شود.

نشست تهران همچنین رییس جمهور اردوغان را قادر خواهد کرد تا پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، برای نخستین بار با رییس جمهور پوتین ملاقات کند.

رییس جمهور ترکیه از ماه‌ها به این سو خواستار ملاقات با رییس جمهور روسیه بوده است تا از این طریق، تنش جهانی که پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین افزایش یافته است، حل شود.

ولادیمیر سوتونیکوف، تحلیلگر روسی، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که زمان این نشست تصادفی نیست.

سوتونیکوف افزود:‌ " ترکیه در حالی می خواهد که عملیات ویژهٔ [نظامی] در سوریه انجام بدهد که روسیه عملیات ویژه را در اوکراین انجام می دهد."

ترکیه از سال ۲۰۱۶ به این سو، موجی از حملات را بر سوریه راه اندازی کرده است. انقره در جریان این حملات، علاوه بر ملیشه‌های کرد و تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش، نیروهای وفادار به بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، را نیز هدف قرار داده است.

این جنگجویان کرد شامل واحد‌های حراست مردم (YPG) می شوند که از حمایت ایالات متحده برخوردار اند. واحد‌های حراست مردم کردی بخشی مهمی از ایتلاف بین المللی بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش در سوریه پنداشته می شود.

حکومت سوریه به طور مکرر تهدید ترکیه مبنی بر حملات نظامی جدید در آن کشور را محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG