لینک های دسترسی

Breaking News

ذخیره یورانیم غنی‌شدۀ ایران ۱۸ برابر بیشتر از حد مندرج در توافقنامۀ ۲۰۱۵ است - گزارش 


ادارۀ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد امروز ۳۰ می (نهم جوزا) گفت که ذخیرۀ یورانیم غنی‌شدۀ ایران بیش از ۱۸ برابر از حدود تعیین شده در توافقنامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

این ادارۀ بین المللی در تازه ترین گزارش در مورد برنامۀ هسته‌ای ایران تخمین کرده است که ذخیرۀ یورانیم غنی‌شدۀ این کشور تا تاریخ ۱۵ می سال جاری به ۳۸۰۹.۳ کیلوگرام می‌رسید.

بر اساس حدود تعیین شده در توافقنامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، ذخایر یورانیم غنی شدۀ ایران باید ۲۰۲۰.۸ کیلوگرام باشد.

در این گزارش همچنان گفته شده است که ایران به غنی‌سازی یورانیم بلندتر از سطح ۳.۶۷ در صد همچنان ادامه می‌دهد.

مقدار یورانیم ۲۰ درصد غنی‌شده ایران اکنون ۲۳۸.۴ کیلوگرام تخمین شده که در مقایسه با سال گذشته ۵۶.۳ کیلوگرام بیشتر است. این در حالی است که مقدار یورانیم ۶۰ در صد غنی‌شدۀ ایران اکنون ۴۳.۱ کیلوگرام تخمین شده که در مقایسه با سال گذشته ۹.۹ کیلوگرام افزایش را نشان می‌دهد.

برای استفاده در سلاح هسته‌ای به یورانیم حدود ۹۰ در صد غنی‌شده نیاز است.

مقامات ایرانی تا اکنون در خصوص این گزارش واکنش نشان نداده اند.

این در حالی است که مذاکرات غیر مستقیم میان ایالات متحده و ایران در ویانا برای احیای توافقنامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با بن‌بست مواجه شده است.

مذاکره کنندهٔ ارشد ایالات متحده گفته است به نظر می‌رسد که این مذاکرات ناکام شود.

راب مالی که از بیش از یک سال به اینسو مذاکرات غیرمستقیم با ایران را در ویانا به پیش می‌برد، هفتۀ گذشته به قانونگذاران امریکایی گفت که ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، هنوز هم از توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران حمایت می‌کند و آماده است در صورت توافق، تعزیرات را رفع کند.

این مقام امریکایی هشدار داد که در صورت ناکامی مذاکرات، بر ایران فشارهای بیشتر اقتصادی وضع خواهد شد و ایالات متحده برخلاف حکومت به رهبری دونالد ترمپ، حمایت اروپایی‌ها را نیز با خود خواهد داشت.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برخی از تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما این توافق پس از آن رو به پاشیدن نهاد که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده، می‌توان از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

در تهیۀ این مطلب از گزارش فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG