لینک های دسترسی

Breaking News

تهران: پادشاه سعودی، رییسی را برای سفر به عربستان دعوت کرده است


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران

حکومت ایران گفته است که عربستان سعودی در نامهٔ رسمی از ابراهیم رییسی، رییس جمهور این کشور، دعوت کرده است تا از ریاض دیدن کند.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رییسی گفته است: "رییس جمهور با استقبال از دعوت پادشاه عربستان برای سفر رسمی به ریاض، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها تاکید کرد."

عربستان سعودی و ایران به تاریخ ۱۰ مارچ اعلام کردند که پس از هفت سال کشیدگی، روی احیای دوبارهٔ روابط به میانجی‌گری چین توافق کردند.

جمشیدی امروز ۱۹ مارچ (۲۸ حوت) در یک تویت نگاشت: "جناب سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه‌ای به آیت‌الله رییسی ضمن استقبال از توافق دو کشور برادر، از وی برای سفر رسمی به ریاض دعوت کردند و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شدند."

ریاض در سال ۲۰۱۶ روابط دپلوماتیک را با ایران پس از آن قطع کرد که اعتراض‌کنندگان ایرانی بر ماموریت دپلوماتیک عربستان در آن کشور حمله کردند. پیش از آن، عربستان یک رهبر شیعه را اعدام کرده بود.

بر اساس توافق جدید، هر دو جانب در مدت دوماه سفارت‌های خویش را در کشورهای همدیگر بازگشایی کرده و بر اساس یک توافق دیگری که بیش از ۲۰ سال پیش میان دو کشور امضا شده بود، همکاری‌های اقتصادی و امنیتی را تطبیق خواهند کرد.

حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران امروز به خبرنگاران گفت که هر دو کشور همچنان بر ملاقات دپلومات‌های بلندپایه توافق کرده اند. او گفت که برای این ملاقات‌ها سه موقعیت مشخص شده است، اما او در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد.

ایران و عربستان سعودی در اکثر منازعات شرق میانه، از طرف‌های درگیر و متخاصم حمایت می‌کنند. در جنگ یمن، ایران از شورشیان حوثی و ایتلاف به رهبری عربستان از حکومت آن کشور حمایت می‌کند. ضمناً هر دو جانب روی نفوذ در عراق، لبنان و سوریه با هم رقابت دارند.

XS
SM
MD
LG