لینک های دسترسی

Breaking News

سوریه و ایران از گرمی روابط دمشق با منطقه استقبال کردند


ملاقات ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران با بشارالاسد، رییس جمهور سوریه در تهران - سال ۲۰۲۲
ملاقات ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران با بشارالاسد، رییس جمهور سوریه در تهران - سال ۲۰۲۲

سوریه و ایران از گرم شدن روابط دیپلوماسی بین دمشق و کشورهای منطقه پس از زلزله مرگباری که ماه گذشته سوریه و ترکیه را تکان داد، استقبال کرده اند.

پس آنکه حکومت بشار الاسد، رییس جمهور روسیه، در سال ۲۰۱۱ مظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان ضد حکومت را سرکوب کرد، دمشق در انزوای برخی از کشور‌های منطقه و جهان قرار گرفت. اتحادیهٔ عرب در سال ۲۰۱۱ عضویت دمشق را لغو کرد. در عین حال، بسیاری از کشور‌های عربی روابط دیپلوماتیک خود را با این کشور قطع کردند.

وزرای خارجه سوریه و ایران، متحد نزدیک دمشق، روز پنجشنبه نهم مارچ در یک کنفرانس خبری مشترک در دمشق، پایتخت سوریه،‌ از گرم شدن روابط و از سرگیری دپلوماسی میان دمشق و کشورهای منطقه پس از زلزله مرگبار ماه فبروری استقبال کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، گفت که تهران از هرگونه ابتکار به هدف دستیابی به تفاهم در منطقه، از جمله دیدارهای چهار کشور: ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به منظور راه حل بحران سوریه، استقبال می کند.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که تهران در طول ۱۲ سال جنگ سوریه از دمشق حمایت کرده و حالا به تلاش‌هایی می‌پیوندد که هدف آن آشتی میان سوریه و ترکیه است.

ترکیه مدت ها است که از گروه‌های شورشی مخالف بشار الاسد، رییس جمهور سوریه، حمایت می کند.

در همین حال،‌ فیصل مقداد، وزیر خارجه‌ٔ سوریه، گفت که هدف دمشق عادی سازی روابط با کشورهای منطقه است، کشور‌هایی که برای بیش از یک دههٔ سوریه را در انزوا قرار داده اند.

مقداد گفت: "ما هر دو [ایران و سوریه]به این تحولات خوشبین استیم و هدف ما عادی سازی اوضاع در داخل و خارج منطقه است."

پیشقدمی بشار الاسد در تماس با کشورهای منطقه

اواخر ماه گذشته، وزیر خارجهٔ مصر، سومین دپلومات ارشد جهان عرب بود که پس از زلزلهٔ ششم فبروری، با بشار الاسد دیدار کرد. در اثر دو زلزلهٔ شدید و پیهم بیش از ۵۰ هزار نفر در ترکیه و نزدیک به شش هزار نفر دیگر در سوریه کشته شدند.

بشار‌ الاسد همچنین پس از زلزله‌ٔ مرگبار و ویرانگر ماه فبروری در تماس‌ با امارات متحدهٔ‌ عرب پیشقدم شد و کمک‌های آن کشور را به دست آورد.

تحلیلگران می گویند که حکومت منزوی سوریه می تواند از این حرکت برای تقویت حمایت منطقه‌ای استفاده کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی که کمک‌هایی را به زلزله زدگان در سوریه نیز ارسال کرده است، ماه گذشته گفت که اجماع در جهان عرب در حال شکل گرفتن است، رویکرد تازه‌ای که مستلزم مذاکره با دمشق است تا به بحران‌های بشری آن کشور از جمله زلزله زدگان رسیدگی شود.

XS
SM
MD
LG