لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار سپاه پاسداران به معترضان: شنبه آخرین روز مظاهرات است


حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

رییس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز شنبه ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) به معترضان در آن کشور هشدار داد که روز شنبه آخرین روز مظاهرات آنان است، هشداری که به مثابهٔ تشدید سرکوب مظاهره کنندگان تلقی می شود.

حسین سلامی، فرماندهی سپاه پاسداران ایران، خطاب به معترضان کشورش گفت: "امروز، روز پایان اغتشاشات است‌، دیگر به خیابان نیایید."

پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ کردی ایران در بازداشت پولیس گشت ارشاد ایران، مظاهرات گسترده در سراسر ایران ادامه داشته و این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌های است که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

این اظهارات سلامی یکی از شدید‌ترین الفاظی بوده است که فرمانده سپاه در برابر معترضان تا حالا کار گرفته است. این مقام ارشد سپاه پاسداران بار دیگر "دشمنان خارجی" به شمول ایالات متحده، بریتانیا، عربستان سعودی و اسراییل را مسوول مظاهرات گسترده در آن کشور قلمداد می‌کند.

سلامی گفت: "این توطیه‌ای که این روزها در سرزمین ما جاری است، محصول به هم پیوستن سیاست امریکا، انگلیس، عربستان و رژیم صهیونیستی است."

سلامی که در مراسم تشییع جنازهٔ قربانیان حمله بر حرم شاهچراغ سخنرانی می‌کرد، گفت: "به اندک جوانان فریب خورده سرزمینم می‌گویم که نباید فریب عملیات روانی دشمن را بخورید. آیا می‌دانید که آرزوی امریکا برای شما جوانان ایران چیست؟ امریکا اعلام کرده که نمی توانیم جمهوری اسلامی را شکست دهیم و باید جوانان ایران را امریکایی کنیم تا صدای ما را بشنوند."

او افزود که "رویای امریکا و تصویر دلخواه او از جوانان ما این است که فقط کشته شوند، فرقی هم نمی‌کند که جوان انقلابی باشد یا جوان اغتشاش گر. امریکا می خواهد جوانان ما را عقب مانده و مدارس، دانشگاه ها، بازار و اقتصاد را تعطیل و خیابان‌ها را ناامن و ناآرام ببیند."

این ارشد‌ترین مقام سپاه پاسداران تاکید کرد که "تصویر امریکا از ایران عزیز، آتش زدن اموال دولتی توسط اغتشاشگران و یک کشور اسیر شده و عقب مانده است".

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به مقام‌های ایالات متحده گفت: "آنها هوس کرده‌اند به آن زمانی که نفت کشور را به یغما می بردند و مستشاران امریکایی برای مردم تعیین تکلیف می‌کردند، باز گردند؛ آنها می خواهند به آن زمان که چادر از سر زنان ما می کشیدند و مشروب فروشی‌ها را گسترش دادند بازگردند؛ آنها می خواهند دین ما را بگیرند، اما ما دنیای آنها را خواهیم گرفت."

سپاه پاسداران که مردم به طور گسترده از آن هراس دارند و مستقیماً به علی خامنه‌ای گزارش می دهد، از زمان آغاز مظاهرات در ۱۶ سپتمبر در این اعتراضات مداخله نکرده است. اما این نهاد در سرکوب مخالفان و معترضان ریکارد بسته است.

گروه‌های حامی حقوق بشر گفته اند که از آغاز اعتراضات در ایران تا حال ۲۵۰ معترض کشته شده اند و هزاران معترض دیگر در جاده‌ها بازداشت شده اند، اعتراضات به یک شورش مردمی در برابر جمهوری اسلامی مبدل شده است.

ایران پس از مرگ مهسا امینی به تاریخ ۱۶ سپتمبر، شاهد مظاهرات گسترده بوده است، مظاهراتی که از سوی حکومت ایران به شدت سرکوب شده است.

XS
SM
MD
LG