لینک های دسترسی

Breaking News

ایران یک سویدنی را به اتهام 'جاسوسی' دستگیر کرد


تسنیم، خبرگزاری رسمی ایران گفته است که شهروند سویدنی هنگام خروج از آن کشور دستگیر شده است
تسنیم، خبرگزاری رسمی ایران گفته است که شهروند سویدنی هنگام خروج از آن کشور دستگیر شده است

ایران روز شنبه ۳۰ جولای (هشتم اسد) گفت که یک شهروند سویدنی را به اتهام جاسوسی در آن کشور دستگیر کرده است، اما در مورد هویت فرد مظنون و تاریخ دستگیری‌اش جزییاتی ارایه نکرده است.

وزارت استخبارات گفته است که این وزارت "یک شهروند مظنون به جاسوسی دولت شاهی سویدن را شناسایی و دستگیر کرده است."

دستگیری شهروند سویدنی در میان تنش‌های دپلماتیک میان تهران و استکهلم پس از آن اعلام شد که یک محکمهٔ سویدن یک مقام پیشین زندان ایران را به جرم ''جنایات جنگی'' در جریان اعدام‌های دسته جمعی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۸۸ میلادی به حبس ابد محکوم کرد.

قبل بر این، وزارت خارجهٔ سویدن در اوایل ماه می سال روان میلادی گفت که یک شهروند آن کشور که حدود ۳۰ سال عمر دارد، در ایران دستگیر شده است. اما تا کنون مشخص نشده است که آیا این فرد همان کسی است که مقام‌های ایرانی از دستگیری وی خبر داده اند یا کدام شهروند دیگر سویدن است.

بر اساس اعلامیهٔ وزارت استخبارات ایران: "فرد مظنون در همه سفر‌های قبلی اش...با شماری از مظنونین اروپایی و غیر اروپایی تماس برقرار کرده بود که زیر نظارت ایران قرار داشتند."

مقام‌های ایران گفته اند که فرد مظنون چند ماه پیش دو باره پس از آن وارد ایران شد که "جاسوس دیگر اروپایی" حین ترک ایران بازداشت شد و از آن زمان به این سو، در توقیف به سر می برد.

وزارت استخبارات ایران همچنین گفته است که فرد مظنون قبل از سفر به ایران،‌ به اسراییل که دشمن سرسخت ایران پنداشته می‌شود، سفر کرده بود.

استخبارات ایران ادعا کرده است که سویدن از چندین "جاسوس نیابتی اسراییل" از جمله احمد رضا جلالی، یک پژوهشگر سویدنی‌ایرانی تبار که در جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده است، حمایت کرده است.

جلالی پس از آن در سال ۲۰۱۷ میلادی به اعدام محکوم شد که به گفتهٔ مقام‌های ایرانی، نامبرده معلومات در مورد دو دانشمند هسته‌ای ایران را به سازمان جاسوسی موساد اسراییل انتقال داد و فراهم آوری این معلومات سبب ترور دانشمندان هسته‌ای ایران شد.

یک سال پس از حکم اعدام، حکومت سویدن برای جلالی شهروندی آن کشور را اعطا کرد.

قضیهٔ جلالی با محاکمه حمید نوری، یکی از مقامات پیشین قوه قضاییه ایران متهم به جنایات جنگی به خاطر کشتار زندانیان در ایران در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی در استکهلم پیگیری می شود.

محکمهٔ سویدن به تاریخ ۱۴ جولای سال روان میلادی نوری را به حبس ابد محکوم کرد، اما ایران این حکم را "سیاسی'' خوانده و خواهان رهایی نوری شده است.

روابط بین دو کشور بر سر این قضیه به تیرگی گراییده است و یک هفته پس از حکم محکمه سویدن،‌ ایران سفیر خود از آن کشور را برای رایزنی فراخواند.

XS
SM
MD
LG