لینک های دسترسی

Breaking News

ماهواره‌بر ایران نتوانست محمولهٔ خود را در مدار قرار دهد


وزارت دفاع ایران می‌گوید که ماهواره‌بر سیمرغ که پیشتر اعلام شده بود "با موفقیت به فضا پرتاب شده" نتوانست "سه محموله‌ٔ تحقیقاتی" را در مدار قرار دهد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۳۱ دسمبر (دهم جدی) به نقل از احمد حسینی، سخنگوی وزارت دفاع ایران گزارش داده که گفته است: "قرار دادن محموله در مدار مستلزم رسیدن به سرعت بیش از هفت‌هزار و ۶۰۰ متر فی ثانیه است. ما به سرعت هفت‌هزار و ۳۵۰ متر فی ثانیه رسیدیم."

وزارت دفاع ایران دو روز پیش ادعا کرده بود که ماهواره‌بر سیمرغ را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

ایالات متحده پرتاب راکت ماهواره‌بر را محکوم کرده و آن را "یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای گسترش سلاح‌های هسته‌ای" خواند و این اقدام ایران را نقض قطعنامه‌ٔ سال ۲۰۱۵ شورای امنیت ملل متحد عنوان کرد.

فرانسه نیز روز ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) پرتاب این راکت ماهواره‌بر ایران را تقبیح کرد و گفت که چنین فعالیت‌ها بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌گذارد.

وزارت خارجهٔ فرانسه گفته است که این پرتاب تخطی از فیصله‌نامهٔ شورای امنیت ملل متحد است و از ایران خواست تا از پرتاب میزایل‌های بالستیک بیشتر خودداری کند.

فیصله‌نامۀ ۲۰۱۵ شورای امنیت ملل متحد از ایران می‌خواهد تا برای هشت سال از کار بالای میزایل‌های که قادر به انتقال سرگلوله‌های هسته‌ای است پرهیز کند. این فیصله‌نامه به دنبال امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهان، صادر شده بود.

دولت‌های غربی نگران اند که تکنالوژی بالستیکی دوربرد که برای پرتاب این ماهواره‌ها کار گرفته شده است، ممکن برای انتقال سرگلوله‌های هسته‌ای نیز کار گرفته شود.

اما ایران همواره انکار کرده و گفته است که برنامۀ ماهواره‌ای آن کشور ماهیت نظامی نداشته و توافق هسته‌ای و یا هیچ توافق بین‌المللی دیگری را نقض نمی‌کند. ایران می‌گوید که در صدد دستیابی به اسلحۀ هسته‌ای نمی‌باشد.

ایران که یکی از بزرگترین برنامه‌های میزایلی شرق میانه را دارد، در چند سال گذشته به دلیل مشکلات تخنیکی، چندین بار پرتاب ماهواره‌های ناموفق داشته است.

XS
SM
MD
LG