لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه پرتاب ماهواره‌بر ایرانی را تقبیح کرد و آنرا فعالیت تاسفبار خواند


ماهواره‌بر سیمرغ ایران
ماهواره‌بر سیمرغ ایران

فرانسه امروز ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) پرتاب راکت ماهواره‌بر ایران را تقبیح کرد و گفت که چنین فعالیت‌ها بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌گذارد.

این در حالی است که ایالات متحده و آلمان نیز در این خصوص اظهار نگرانی کرده اند.

وزارت خارجهٔ فرانسه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این فعالیت‌های "تاسفبار" در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات هسته‌ای در ویانا در حال پیشرفت است.

دولت‌های غربی نگران اند که تکنالوژی بالستیکی دوربرد که برای پرتاب این ماهواره‌ها کار گرفته شده است، ممکن برای انتقال سرگلوله‌های هسته‌ای نیز کار گرفته شود.

وزارت خارجهٔ فرانسه همچنان گفته است که این پرتاب تخطی از فیصله‌نامهٔ شورای امنیت ملل متحد است و از ایران خواست تا از پرتاب میزایل‌های بالستیک بیشتر خودداری کند؛ میزایل‌های که طوری ساخته می‌شوند که توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای را داشته باشند، به شمول ماهواره‌بر‌های فضایی.

فیصله‌نامۀ ۲۰۱۵ شورای امنیت ملل متحد از ایران می‌خواهد تا برای هشت سال از کار بالای میزایل‌هایی که قادر به انتقال سرگلوله‌های هسته‌ای است پرهیز کند. این فیصله‌نامه به دنبال امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهان، صادر شده بود.

اما ایران همواره انکار کرده و گفته است که برنامۀ ماهواره‌ای آن کشور ماهیت نظامی نداشته و توافق هسته‌ای و یا هیچ توافق بین المللی دیگری را نقض نمی‌کند. ایران می‌گوید که در صدد دستیابی به اسلحۀ هسته‌ای نمی‌باشد.

تلویزیون دولتی ایران به روز پنجشنبه تصاویری را نشر کرد و آنرا جریان پرتاب راکت "ماهواره‌بر سیمرغ" از مرکز فضایی امام خمینی در شمال این کشور خواند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده نیز روز گذشته این اقدام ایران را تخطی از فیصله‌نامه سال ۲۰۱۵ که ضمیمهٔ توافق هسته‌ای ایران بود، خواند.

یک دپلومات آلمانی گفته است که این چنین پرتاب‌ها به هدف آزمایش تکنالوژی برای میزایل‌های بالستیک به کار گرفته می‌شود؛ میزایل‌های که در اصل برای انتقال تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌شود.

اما تهران می‌گوید که این پرتاب پوششی برای انکشاف میزایل بالستیک نیست.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بین‌المللی بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

ایران در یک اقدام تلافی جویانه، غنی‌سازی یورانیم خود را از سرگرفت؛ مواد کیمیایی که از آن در تولید سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود.

پس از روی کار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مقام‌های دو کشور تمایل به احیای این توافق را نشان دادند، اما با وجود هفت دور مذاکرات، هنوز هم واشنگتن و تهران به توافق نهایی دست نیافته اند.

دور جدیدی از مذاکرات روز دوشنبه در ویانا در تلاش تازه برای پیشرفت در احیای توافق هسته‌ای ایران آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG