لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از پرتاب 'ماهواره‌بر سیمرغ' به فضا خبر داد


ماهواره‌بر سیمرغ
ماهواره‌بر سیمرغ

ایران اعلام کرد که پرتاب فضایی جدیدی را با موفقیت انجام داده است؛ اقدامی که احتمالاً قدرت‌های غربی را در آستانهٔ مذاکرات احیای توافقنامهٔ هسته‌ای ۲۰۱۵ عصبانی کند.

سید احمد حسینی سخنگوی وزارت دفاع ایران روز پنجشنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) به تلویزیون دولتی آن کشور گفت: "در این مأموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق شد."

آقای حسینی از این فضاپیما به نام "ماهواره‌بر سیمرغ" یاد کرد و بدون اشاره به چگونگی تحقیقات در خصوص عملکرد آن گفت:"در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شد."

ایران در ماه فبروری از آزمایش موفقیت‌آمیز قدرتمندترین پرتاب‌گر ماهواره‌های خود به نام "زولجانه" خبر داد و گفت که این پرتاب‌گر می‌تواند محموله ۲۲۰ کیلوگرام را در مدار زمین قرار دهد.

افزون برآن، ایران نخستین ماهوارۀ نظامی خود را در ماه اپریل سال ۲۰۲۰ "موفقانه" در مدار زمین قرار داد که با انتقاد شدید واشنگتن مواجه شد.

دولت‌های غربی نگران اند که تکنالوژی بالستیکی دوربرد که برای پرتاب این ماهواره‌ها کار گرفته شده است، ممکن برای انتقال سرگلوله‌های هسته‌ای نیز کار گرفته شود.

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که تهران زیر پوشش برنامۀ ماهواره‎ای که به گفتۀ مقام‌های امریکایی نقض آشکار فیصله‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تلاش دارد تا برنامه میزایل‌های بالستیک خود را انکشاف بیشتر بدهد، تا روزی این میزایل‌ها قادر به انتقال سرگلوله‌های هسته‌ای شوند.

فیصله‌نامۀ ۲۰۱۵ شورای امنیت ملل متحد از ایران می‌خواهد تا برای هشت سال از کار بالای میزایل‌هایی که قادر به انتقال سرگلوله‌های هسته‌ای است پرهیز کند. این فیصله‌نامه به دنبال امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهان، صادر شده بود.

اما ایران همواره انکار کرده و گفته است که برنامۀ ماهواره‌ای آن کشور ماهیت نظامی نداشته و توافق هسته‌ای و یا هیچ توافق بین المللی دیگری را نقض نمی‌کند. ایران می‌گوید که در صدد دستیابی به اسلحۀ هسته‌ای نمی‌باشد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بین‌المللی بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

ایران در یک اقدام تلافی جویانه، غنی‌سازی یورانیم خود را از سرگرفت؛ مواد کیمیایی که از آن در تولید سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود.

پس از روی کار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مقام‌های دو کشور تمایل به احیای این توافق را نشان دادند، اما با وجود هفت دور مذاکرات، هنوز هم واشنگتن و تهران به توافق نهایی دست نیافته اند.

دور جدیدی از مذاکرات روز دوشنبه در ویانا در تلاش تازه برای پیشرفت در احیای توافق هسته‌ای ایران آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG