لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ تظاهرات؛ تهران خبرنگاران و شخصیت‌‌های معروف را هدف قرار می‌دهد 


ایران در پی تظاهرات به مرگ مهسا امینی، بر خبرنگاران و شخصیت‌های معروف فشار‌ها را افزایش داده است.

فلم‌سازان، ورزشکاران، هنرمندان و هنرپیشگان در ایران از تظاهرات جاری حمایت کرده اند. بازی‌کنان تیم ملی فوتبال این کشور نیز پیش از رقابت با سنیگال در ویانا، در حالی که سرود ملی ایران نواخته می‌شد به عوض لباس‌های تیم ملی، در لباس‌های سیاه ظاهر شدند؛ اقدامی که اکثریت آنرا نشانهٔ از حمایت تظاهرات در ایران می‌پندارند.

بر اساس گزارش ایسنا، محسن منصوری، والی تهران به این افراد هشدار داده گفت: "ما حساب افراد غافل را از آشوبگران جدا می کنیم، اما در این میان با سلبریتی‌هایی که در آتش اغتشاشات دمیدند برخورد می‌کنیم."

غلام حسین اژه‌ای، رییس قوهٔ قضاییه ایران نیز در هشدار مشابه گفت: "کسانی که با حمایت این نظام مشهور شدند و بجای اینکه در روز سختی در کنار مردم باشند با دشمن همصدا شدند... این بار به کمک مردم و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عوامل اصلی شناسایی خواهند شد و به سزای اعمالشان خواهند رسید."

تظاهرات در حالی در ایران جریان و ده‌‌ها کشور دیگر ادامه دارد که نیروهای امنیتی این کشور اعتراض کنندگان را سرکوب کرده اند. سازمان عفو بین الملل نیز گفته است که نیروهای امنیتی ایران با "خشونت بی‌رحمانه" اعتراض‌کنندگان را به گونهٔ مرگبار سرکوب کرده اند.

تظاهرات گسترده در ایران زمانی آغاز شد که مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله، به دلیل عدم رعایت حجاب از سوی پولیس گشت ارشاد ایران بازداشت شد و سپس به تاریخ ۱۶ سپتمبر در نظارت این اداره جان باخت.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته است که از آغاز تظاهرات در پی مرگ مهسا امینی در ایران، ۱۸ خبرنگار به زندان افگنده شده اند.

کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران همچنان گفته است که در میان این ۱۸ خبرنگار، یلدا معیری، خبرنگار عکاس نیز شامل است. او برای عکاسی از تظاهرات سال ۲۰۱۹ در ایران، جایزهٔ بین المللی دریافت کرده بود.

مقامات ایرانی همچنان نیلوفر حامدی، خبرنگار ایرانی را بازداشت کرده اند؛ خبرنگاری که قضیهٔ مهسا امینی را با دیدار از او در شفاخانه، فاش کرد.

خبرنگاران بدون مرز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که با هدف قرار دادن خبرنگاران در جریان خشونت‌ها، مقام‌های ایرانی می‌خواهند به سایر خبرنگاران پیام واضحی بفرستند که باید هیچ گونه پوششی از تظاهرات جاری در آن کشور صورت نگیرد.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که در جریان سرکوب تظاهرات در ایران تا اکنون بیش از ۷۶ نفر کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG