لینک های دسترسی

Breaking News

صدای امریکا بازداشت خبرنگاران در ایران را تقبیح می‌کند 


صدای امریکا با نشر اعلامیه‌ای از بازداشت چندین خبرنگاری اظهار نگرانی کرده است که تظاهرات گسترده در تهران و سایر شهر‌های ایران، به شمول برخورد‌ها میان نیروهای امنیتی و اعتراض کنندگان را تحت پوشش قرار می‌دادند.

تظاهرات گسترده در ایران زمانی آغاز شد که مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله، به دلیل عدم رعایت حجاب از سوی پولیس گشت ارشاد ایران بازداشت شد و سپس در نظارت این اداره جان باخت.

یولاندا لوپز، سرپرست صدای امریکا گفت: "ایران یکی از کشور‌های سرکوبگر برای خبرنگاران است. مردم ایران شایستهٔ دسترسی بدون محدودیت به معلومات اند. صدای امریکا در کنار خبرنگاران هم مسلک خود در ایران می‌ایستد و امیدوار رهایی مصوون آنان است زیرا آزادی مطبوعات اهمیت دارد."

سازمان‌های بین المللی حقوق بشر، به شمول کمیتهٔ محافظت از خبرنگاران، گفته اند که حکومت ایران حد اقل ۲۰ خبرنگار را بازداشت کرده است.

در میان خبرنگاران بازداشت شده، نوید جمشیدی، عضو فدراسیون بین المللی خبرنگاران نیز شامل است. او در همین اواخر در یکی از برنامه‌های صدای امریکا-فارسی، مهمان بود و به تاریخ ۲۴ سپتمبر توسط نیروهای امنیتی از منزلش در تهران بازداشت شد.

بر اساس معلومات ایتلاف زنان در ژورنالیزم، حد اقل هفت خبرنگار زن نیز در میان بازداشت شدگان شامل اند. این سازمان می‌گوید که ایران یکی از خطرناکترین کشورها برای خبرنگاران زن است.

صدای امریکا به مقابله با تلاش‌های اطلاعات نادرست و سانسور رژیم ایران با فراهم آوری خبرهای دقیق و بی‌طرف و ارایهٔ اطلاعات به مردم ایران، متعهد باقی می‌ماند.

فعالان در ایران می‌گویند که حکومت این کشور در پی سرکوبی تظاهرات، بازداشت معترضان، خبرنگاران و فعالان را افزایش داده است.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته است که از آغاز تظاهرات در پی مرگ مهسا امینی در ایران، ۱۸ خبرنگار به زندان افگنده شده اند. گزارش‌ها می‌رساند که شماری از فعالان و وکیلان نیز از سوی مقام‌های ایرانی بازداشت شده اند.

کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران همچنان گفته است که در میان این ۱۸ خبرنگار، یلدا معیری، خبرنگار عکاس نیز شامل است. او برای عکاسی از تظاهرات سال ۲۰۱۹ در ایران، جایزهٔ بین المللی دریافت کرده بود.

مقامات ایرانی همچنان نیلوفر حامدی، خبرنگار ایرانی را بازداشت کرده اند؛ خبرنگاری که قضیهٔ مهسا امینی را با دیدار از او در شفاخانه، فاش کرد.

خبرنگاران بدون مرز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که با هدف قرار دادن خبرنگاران در جریان خشونت‌ها، مقام‌های ایرانی می‌خواهند به سایر خبرنگاران پیام واضحی بفرستند که باید هیچ گونه پوششی از تظاهرات جاری در آن کشور صورت نگیرد.

XS
SM
MD
LG