لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به روسیه: غرب باید در مذاکرات هسته‌ای 'واقع‌بین' باشد


وزیر خارجهٔ ایران در جریان یک مکالمهٔ تلیفونی با همتای روسی‌اش گفت که حکومت های غربی باید در جریان مذاکرات هسته‌ای "واقع‌بین" باشند.

این مکالمهٔ تلیفونی میان حسین امیر عبداللهیان و سرگی لاوروف که به گفتهٔ مسکو از سوی تهران تقاضا شده بود در حالی صورت گرفت که قرار است مذاکرات هسته‌ای به تاریخ ۲۹ نومبر پس از پنج ماه وقفه، دوباره در ویانا آغاز شود.

در خبرنامهٔ وزارت خارجهٔ ایران به نقل از آقای عبداللهیان آمده است: "پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند."

وزیر خارجهٔ ایران افزوده است که تهران در این دور مذکرات "مطالبات خود را با قوت پی‌گیری خواهد کرد".

در این حال، وزارت خارجهٔ روسیه گفت که است که هر دو به طرفداری از احیای توافق‌ هسته‌ای به گونهٔ اصلی آن صحبت کردند؛ توافقی که به گونهٔ متوازن تهیه شده و شورای امنیت ملل متحد آنرا تصویب کرده بود.

هر دو جانب تاکید کرده اند که این یگانه راه درست برای تضمین حقوق و علایق تمام جوانب دخیل در توافقنامه است.

مذاکرات هسته‌ای توسط میانجی‌گران اتحادیهٔ اروپا به پیش برده می‌شود، زیرا تهران نمی‌خواهد به گونهٔ مستقیم با مذاکره کنندگان امریکایی معامله کند و تلاش دارد واشنگتن را دوباره وارد توافقنامهٔ سال ۲۰۱۵ سازد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بین المللی بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

پس از روی کار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مقام‌های دو کشور تمایل به احیای این توافق نشان داده اند، اما با وجود چندین دور مذاکرات، هنوز هم واشنگتن و تهران به توافق نهایی دست نیافته اند و مذاکرات غیر مستقیم ایران با ایالات متحده از پنج ماه به این سو متوقف بوده است.

با آنهم،‌ ایران روز چهارشنبه ۲۷ اکتوبر‌ توافق کرد تا در ماه نومبر مذاکرات هسته‌ای را با قدرت‌های جهان پس از پنج ماه وقفه از سربگیرد.

XS
SM
MD
LG