لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: انتقام مرگ سلیمانی را می‌گیریم، حتی ترمپ مصوون نیست


رییس قوه‌ قضاییه ایران امروز اول جنوری سال ۲۰۲۱ (۱۲ جدی) هشدار داد که این کشور انتقام مرگ قاسم سلیمانی، قوماندان پیشین نیروهای قدس سپاه‌پاسداران را خواهد گرفت.

ابراهیم رییسی گفت که حتی دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده از "اجرای عدالت مصوون نیست."

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در واکنش به هشدارهای پیشین مقامات ایرانی در صفحهٔ تویترش نوشته بود: "هر حملهٔ ایران علیه ایالات متحده، به هر گونه‌ای که باشد با حمله بر ایران منتج خواهد شد که اندازهٔ آن ۱۰۰۰ مرتبه بزرگتر خواهد بود."

رییس جمهور ترمپ، قاسم سلیمانی را "تروریست شمار یک جهان" خوانده که به گفته‌ٔ او در بی ثبات سازی منطقه و حمایت از گروه‌های تندرو نقش مهمی داشت.

قاسم سلیمانی به تاریخ سوم ماه جنوری سال ۲۰۲۰ در یک حملهٔ هوایی ایالات متحده در نزدیکی بغداد کشته شد.

پیش از این، جنرال کینت مکنزی، قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه گفته بود که اگر ایران در نخستین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی دست به حملهٔ بزند، با عمل متقابل واشگتن مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، اسماعیل قا‌آنی، جانشین قاسم سلیمانی نیز امروز در یک نشستی که به مناسبت سالروز کشته شدن سلیمانی برگزارش شده بود گفت که ایران آماده پاسخ است.

این در حالی است که جواد ظریف، وزیر خارجهٔ ایران دیروز دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده را متهم کرده گفت که او در پی بهانه‌ای است تا بر ایران حمله کند.

مقام‌های ایرانی، به شمول آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در گذشته گفته بودند که انتقام مرگ سلیمانی را خواهند گرفت.

بم‌افگن‌های امریکایی

قوماندانی مرکزی ایالات متحده ( سنتکام) اعلام کرده است که دو طیارۀ بم‌افگن بی‌ـ‌۵۲ امریکایی از یک پایگاه نظامی در ایالت دکوتای شمالی امریکا به شرق میانه اعزام شد و پس از پرواز بر فراز خلیج فارس و منطقه به ایالات متحده برگشت.

سنتکام روز چهارشنبه ۳۰ دسمبر (دهم جدی) با نشر بیانیه‌ای گفته است که هدف از اعزام این دو بم افگن، تاکید بر تعهد امریکا به امنیت منطقه بوده و نیز توانایی منحصر به فرد نظامی امریکا را نشان می‌دهد که در فرصت کوتاه می‌تواند نیروی رزمی خود را در هر جایی که خواسته باشد پیاده کند.

در این بیانیه آمده است: "اعزام این دو طیاره حاوی پیام روشن در خصوص بازدارندگی، به هر آن کسی است که بخواهد به امریکایی‌ها یا منافع امریکا آسیب برساند."

این دو بم افگن در پرواز مستقیم ۳۰ ساعته، مسیر رفت و برگشت میان پایگاه هوایی مینوت در دکوتای شمالی تا شرق میانه را پیموده و در جریان سفر در هوا سوختگیری کرده اند.

تنش‌ها میان واشنگتن و تهران پس از بیرون شدن امریکا از توافقنامهٔ هسته‌ای و کشته شدن قاسم سلیمانی بالا گرفته است.

XS
SM
MD
LG