لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: کشور های غربی در مورد تعزیرات از امریکا جانبداری نکنند


با مراسم سوگند حسن روحانی در مجلس، دوره جدید کار او به حیث رئیس جمهور ایران، آغاز شد
با مراسم سوگند حسن روحانی در مجلس، دوره جدید کار او به حیث رئیس جمهور ایران، آغاز شد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری اش از کشور های اروپایی خواست تا در قسمت وضع تعزیرات جدید امریکا بر ایران، از ایالات متحده جانبداری نکنند.

مراسم تحلیف آقای روحانی روز شنبه در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگانی بیش از صد کشور جهان به شمول فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برگزار شد.

در خواست آقای روحانی در حالی است که هفته گذشته نمایندگان ایالات متحده، ، بریتانیا، آلمان و فرانسه در نامه ای به شورای امنیت، از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران سخن گفتند. براساس این قطعنامه که بعد از برجام یا توافق برنامۀ هسته ای تصویب شد، ایران اجازه ندارد تا برنامۀ میزایل های بالستیک خود را که قادر به حمل کلاهک هسته ای، ادامه دهد.

با آنهم حدود ۱۰ روز قبل، یران در قالب آزمایش میزایل ماهواره بر سیمرغ، بار دیگر از میزایل بالستیک استفاده کرد.

انتقاد به کارنامه روحانی

حسن روحانی روز شنبه مراسم تحلیف دومین دور ریاست جمهوری خود را در شرایطی برگزار کرد که کارنامه دوره اول او در داخل و خارج با انتقاد روبروست.

بیکاری به خصوص در میان جوانانی که پس از گذراندن مراحل تحصیلی در جستجوی شغل وارد بازار کار می شوند، مهمترین مورد انتقاد ها در داخل است.

نگرانی ایالات متحده و متحدانش در اروپا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از برنامه میزایل بالستیک ایران، نیز در راس انتقادها در خارج است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مراسم تحلیف حضور داشت، حامل درخواست های فعالان و گروه های حقوق بشری برای آزاد ساختن زندانیان سیاسی و هشدار غرب در مورد بازگشائی پروندۀ تهران در شورای امنیت ملل متحد برای رسیدگی به تخلفات و اتهامات حاکی از نقض قطعنامه منع آزمایش های میزایل بالستیک است.

در همین حال سفر کیم یونگ نام - رئیس مجلس کوریای ‌شمالی، به ایران که قرار است پس از مراسم تحلیف، مدتی در تهران بماند، این حدس و گمان را پیش آورده است که ایران همکاری های جدیدی را با کوریای شمالی در زمینه میزایل های بالستیک تدارک می بیند.

کوریای شمالی همچنین با کمبود منابع مالی برای پیشبرد برنامه های تسلیحاتی خود روبروست که می تواند از طریق این همکاری ها بخش عمدۀ از نیازهای مالی اش را از طریق ایران تامین کند.

واکنش امریکایی ها به انتخابات ایران

مقام های دولت ایالات متحده و همچنین کارشناسان و تحلیلگران امریکایی انتقادات جدی به انتخابات در ایران دارند.

تنها یک هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در سفر به اسرائیل از عملکرد تهران در حمایت از دهشت افگنی ها انتقاد کرد و گفت ایران باید ارسال پول و آموزش دهشت افگنان را به صورت فوری، متوقف کند.

اما اولین مقام دولت امریکا که به انتخاب حسن روحانی واکنش نشان داد، ریکس تیلسن، وزیر خارجه ایالات متحده بود. آقای تیلرسن بدون اشاره به جزئیات انتخابات ایران، ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی با "شبکه های دهشت افگنی ایران"مقابله کند.

آقای تیلرسن در مورد گفت "امیدواریم که روحانی از دور دوم ریاست جمهوری خود برای برچیدن شبکه دهشت افگنی ایران، حمایت مالی و لوژستیکی و انسانی از آن و توقف هرآنچه که به این نیروهای بی ثبات کننده در منطقه می‌دهد، استفاده کند."

XS
SM
MD
LG