لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان در ایران خانهٔ اجدادی خمینی را آتش زدند


گزارش‌های روز جمعه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید که نشان می‌دهد معترضان در غرب ایران خانه اجدادی آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به آتش کشیده اند.

بر اساس این ویدیوها، این خانه که اکنون از سوی مقام‌های ایرانی به عنوان "موزیم" ثبت شده، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۶ عقرب توسط معترضان آتش زده شده است.

خبرگزاری نیمه دولتی تسنیم - وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - روز جمعه این گزارش ها را تکذیب کرد و گفت موزیم خمینی هنوز بروی بازدیدکنندگان باز است.

اما خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس صحت این ویدیو را تایید کردند. اگر چه تاریخ فیلمبرداری ویدیوها به طور مستقل تایید نشده است. همچنین مشخص نیست که آتش سوزی چقدر به خانه آسیب وارد کرده است.

دیوید پاتریکاراکوس، خبرنگار و نویسنده کتابی در مورد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران در حساب تویتر خود، تصاویری از صحنهٔ آتش سوزی را دوباره تویت کرده و نوشته است که آتش‌سوزی نشان‌دهنده "حمله‌ای" است که "ماهیت خود جمهوری" را به چالش می‌کشد.

پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ ایرانی که در بازداشت پولیس گشت ارشاد ایران جان باخت، حکومت ایران با موج کم سابقه‌ای از اعتراضات مردمی روبرو شده است. خانم امینی به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پولیس گشت ارشاد دستیگر شده بود.

این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

نهاد خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که از ۲۶ سنبله تا ۲۷ عقرب ۴۰۲ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۵۸ نفر آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان ۲۷ عقرب ۱۶۸۱۳ نفر اعلام کرد و افزود: "از این تعداد هویت ۲۷۵۶ تن مشخص شده است. "

بیش از دو هزار نفر، به شمول هزار نفر در تهران، به خاطر دست داشتن در تظاهراتی که حکومت ایران آن را "اغتشاشات" نامیده است، متهم شده اند.

این افراد به اتهاماتی مانند تحریک به کشتار، آسیب رساندن به نیروهای امنیتی،‌ پخش شایعات علیه رژیم و وارد کردن خساره به ملکیت‌های عامه مواجه اند.

XS
SM
MD
LG