لینک های دسترسی

Breaking News

بحران سیاسی در عراق؛ سومین صدر اعظم در جریان ده هفته معرفی شد


مصطفی الکاظمی، رییس ادارۀ استخبارات عراق به صفت صدر اعظم جدید آن کشور معرفی شد.

به دنبال ماه‌ها تظاهرات مرگبار به خاطر برکناری سران حکومت در عراق، در ده هفتۀ گذشته این سومین فردی است که به صفت صدر اعظم در آن کشور معرفی می‌شود.

برهم صالح، رییس جمهور عراق روز پنجشنبه نهم اپریل (۲۱حمل) پس از آن آقای کاظمی را به صفت صدر اعظم جدید معرفی کرد که عدنان الزرفی، صدر اعظم منتصب پیشین عراق نتوانست حمایت کافی را برای تشکیل دولت جلب کند و از این سمت کنار رفت.

عراق که از چند دهه به اینسو درگیر جنگ، فساد سیاسی و وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی بوده است، اینک مانند اکثر کشورهای جهان در گیر نبرد با همه‌گیری کروناویروس نیز است، آنهم با یک حکومت سرپرست.

عادل عبدالمهدی، صدر اعظم منتخب پیشین عراق که در اثر فشارهای تظاهرات ضد حکومتی مجبور به استعفا شد، هنوز ادارۀ حکومت سرپرست عراق را در دست دارد.

محمد علاوی که پس از کناره گیری آقای مهدی به صفت صدر اعظم معرفی شد، چهار هفتۀ تمام تلاش کرد که حمایت طرف‌های مختلف را برای تشکیل حکومت جلب کند، اما ناکام شد و کناره گیری کرد.

مصطفی الکاظمی که یک چهرۀ سیاسی غیروابسته و مستقل پنداشته می‌شود، یک ماه فرصت دارد تا حمایت احزاب مختلف سیاسی را جلب کرده و کابینۀ خود را برای منظوری به پارلمان عراق معرفی کند.

الکاظمی در زمان اقتدار صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق در ایران و بریتانیا در تبعید به سر می‌برد و به صفت خبرنگار همواره بر ضد صدام می‌نوشت. او پس از تهاجم به رهبری امریکا بر عراق در سال ۲۰۰۳ به کشورش برگشت و در سال ۲۰۱۶ به صفت رییس استخبارات عراق گماشته شد.

آقای کاظمی در یک پیام تویتر نوشته است: "به گونۀ خستگی ناپذیر کار خواهم کرد تا به عراقی‌ها برنامه و کابینه‌ای را معرفی کنم که خدمتگارو پاسبان حقوق آنان باشد و عراق را به سوی آیندۀ مرفه سوق دهد".

تقسیم فرقه‌ای قدرت در عراق، مانع ایجاد اصلاحات واقعی سیاسی است که معترضان عراق خواهان آن اند. معترضان عراقی نیز سیاست‌مداران شیعه، سنی و کرد آن کشور را متهم می‌کنند که جز بقای قدرت شان به منافع ملی و مردم عراق فکر نمی‌کنند.

بن‌بست سیاسی موجود، عراق را در یک بحران قرار داده است، آنهم در زمانی که گسترش کروناویروس در آن کشور سرعت می‌گیرد و نظام ضعیف صحی آن کشور را هر روز زیر فشار بیشتر قرار می‌دهد. تا کنون شمار مبتلایان کووید۱۹ در عراق بهبیش از ۱۲۰۰ نفر و مرگ و میر ناشی از آن به ۶۹ نفر رسیده است.

از سوی دیگر، کاهش شدید نرخ نفت که عمده ترین منبع درآمد عراق است، اقتصاد آن کشور را زیر فشار شدید قرار داده است.

XS
SM
MD
LG