لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات در عراق؛ ده‌ها معترض زخمی شدند


معترضان با آتش زدن تایرها، شاهراه ها را بسته بودند
معترضان با آتش زدن تایرها، شاهراه ها را بسته بودند

با آغاز موج تازۀ تظاهرات ضد حکومتی در عراق، ده‌ها معترض در اثر برخورد با نیروهای امنیتی زخمی شده اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اعتراضات شام یکشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) و صبح روز دوشنبه به خشونت کشیده شد و معترضان در بغداد با پولیس درگیر شدند.

در بغداد، معترضان جاده‌ها را بسته بودند و بر نیروهای امنیتی سنگ و بم‌های پترولی پرتاب ‌کردند و پولیس نیز برای متفرق کردن آنان از گاز اشک آور کار گرفت.

در شهرهای نجف، ناصریه و شماری شهرهای جنوبی عراق نیز تظاهرات برپا شده بود و بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، صدها معترض تایرها را در مسیر جاده‌ها آتش زده و چندین شاهراه عمده از جمله شاهراه ناصریه-کربلا را مسدود کردند.

معترضان شکایت دارند که حکومت به وعده‌های داده شده به مردم عمل نکرده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز زخمی شدن چندین نفر را در اعتراضات تازه در عراق تایید کرده و به نقل از منابع امنیتی گزارش داده است که کم و بیش ده نفر از معترضان در بغداد بازداشت شده اند.

تظاهرات مردمی در عراق در اوایل ماه اکتوبر سال گذشتۀ میلادی در اعتراض به خدمات نابسندۀ اجتماعی، وضعیت نابسامان اقتصادی و فساد اداری آغاز شد.

معترضان خواهان استعفای صدراعظم و ایجاد حکومتی جدید بودند. بر اساس گزارش ها، در آن اعتراضات بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ معترض عراقی به ضرب گلولۀ نیروهای امنیتی آن کشور کشته شدند.

در پی اعتراضات گسترده، عادل عبدالمهدی، صدر اعظم عراق حاضر به استعفا شد و پارلمان عراق به تاریخ اول دسمبر (۱۰ قوس) استعفای وی را پذیرفت، اما به دلیل اختلاف نظر گروه‌های سیاسی برای انتخاب صدر اعظم جدید، آقای مهدی تا کنون به صفت سرپرست صدارت به وظیفه ادامه داده است.

با افزایش تنش میان ایران و امریکا، به ویژه کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران در عراق و نیز حملات راکتی ایران بر پایگاه‌های نظامی امریکا در عراق، تظاهرات ضد دولتی مردم عراق تا حدی فروکش کرده بود.

اکنون فعالان عراقی به حکومت یک هفته مهلت داده اند تا خواست‌های معترضان مبنی بر ایجاد اصلاحات سیاسی را برآورده کند، در غیر آن تظاهرات جدید و گسترده‌تری برپا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG