لینک های دسترسی

Breaking News

هراس کرد‌های عراقی از مواجه شدن به سرنوشت افغان‌ها


جنگجویان زن کردهای عراقی
جنگجویان زن کردهای عراقی

پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تصرف این کشور توسط طالبان، اقلیت‌های کرد در عراق و سوریه که حضور نیروهای امریکایی را برای بقای خود ضروری می‌پندارند، نگران اند که مبادا با سرنوشتی مشابه دچار شوند.

کردهای عراق پس از جنگ خلیج در سال ۱۹۹۱ و زمانی که شمال عراق از سوی ایالات متحده و متحدین آن منطقه منع پرواز اعلان شد، خودمختاری خود را اعلان کردند.

هنگامی که در سال ۲۰۱۴ گروه دولت اسلامی (داعش) ظهور کرد، جنگجویان کرد به متحدان اصلی ایالات متحده در منطقه تبدیل شدند و کردهای سوریه را نیز ترغیب کردند تا یک ادارهٔ خودخوانده را در شمال‌شرق سوریه ایجاد کنند.

اما اکنون در مورد این که در آینده با چگونه وضعیتی مقابل خواهند شد، نگران اند.

با آنهم، شیخ جعفر شیخ مصطفی، معاون رییس جمهور در امور امنیتی منطقه کردستان در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که می‌خواهد به شهروندان کرد اطمینان دهد که بعید است عراق به دلیل "تفاوت بزرگ" که با افغانستان دارد به عین سرنوشت دچار شود.

شیخ مصطفی گفت: "ما فکر نمی‌کنیم نیروهای ایتلاف عراق را ترک کنند. ... اما اگر آنها این کار را هم کنند، ترکیب عراق اکنون متفاوت است. ما موقف ریاست جمهوری را در دست داریم. ما صاحب یک جناح سیاسی استیم و اعضای پارلمان و وزرا در عراق داریم."

کرسی‌های ارشد دولتی در عراق بین جناح‌های سیاسی تقسیم شده است. کردها در عراق ریاست جمهوری را بر عهده دارند، صدراعظم شیعه و رییس پارلمان این کشور سنی است.

شیخ مصطفی گفت که تقسیم قدرت و به رسمیت شناختن نیروهای موسوم به "پیشمرگه" کرد توسط دولت عراق هرگونه رویارویی آینده دو دولت را در غیاب نیروهای امریکایی بعید می‌سازد.

او افزود: "عراق دارای نیروهای مسلح و امنیتی در وزارتخانه‌های دفاع و داخله است. و در منطقه کردستان، ما دارای اردوی قوی پیشمرگه استیم همانطوری که همه شاهد بودند، توانستند با شرورترین نیروی روی زمین که داعش بود مقابله کنند."

این اطمینان نگرانی بسیاری از کردها را برطرف نمی کند، زیرا آنان می گویند که تجزیه سریع اردوی افغانستان آنها را به یاد تابستان سال ۲۰۱۴ می‌اندازد؛ زمانی که اردوی عراق در مدت چند ساعت در برابر حمله داعش از بین رفت و سلاح های داده شده از سوی امریکا به دست اسلام گرایان افتاد.

این در حالی است که جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده ماه گذشته هنگام دیدار با مصطفی الکاظمی، صدراعظم عراق اعلام کرد که که طی چند ماه آینده ماموریت جنگی نیروهای امریکایی مستقر در عراق به پایان خواهد رسید.

رییس جمهور امریکا گفت که نقش جدید نیروهای امریکایی در عراق"ادامه آموزش، مساعدت، کمک و مبارزه با داعش (گروه دولت اسلامی) خواهد بود."

هر دو کشور پس از جلسات تخنیکی در یک بیانیه مشترک گفتند: "روابط امنیتی کاملاً به نقش تعلیمی، مشاوره، کمک و تشریک اطلاعات مبدل خواهد شد و پس از۳۱ دسمبر ۲۰۲۱ هیچ نیروی جنگی ایالات متحده در عراق وجود نخواهد داشت. "

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در عراق مستقر اند، اما آقای بایدن مشخص نساخت که چه تعداد آنان برای ماموریت جدید در آنجا باقی خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG