لینک های دسترسی

Breaking News

سربازان عراقی وارد موصل شدند


پس از تصرف موصل در تابستان ۲۰۱۴ توسط داعش، این نخستین بار است که سربازان عراقی به این شهر پا می‌گذارند
پس از تصرف موصل در تابستان ۲۰۱۴ توسط داعش، این نخستین بار است که سربازان عراقی به این شهر پا می‌گذارند

نیروهای ویژۀ عراقی روز سه شنبه وارد نواحی حومۀ شهر موصل شده و با وصف مقاومت شدید جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش، اکنون برای پیشروی به سوی مرکز شهر آماده‌گی می‌گیرند.

سمیع العریدی یکی از فرماندهان نیروهای ویژۀ عراق به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که سربازان اردوی عراق شهرک کوکجلی در حومۀ موصل را تصرف کرده و تا چاشت امروز به وقت محل کم و بیش یک کیلومتر در داخل این شهر پیشروی داشتند. مسافه بین کوکجلی و مرکز شهر موصل حدود ۱۰ کیلومتر است.

اکنون سربازان عراقی به کمک حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده بر مواضع داعش با توپ و تانک حمله کرده و تندروان نیز با پرتاب راکت‌های ضد تانک پاسخ می‌دهند.

پس از تصرف شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، توسط داعش در تابستان ۲۰۱۴، این نخستین باری است که سربازان عراقی به این شهر پا می‌گذارند. موصل آخرین پایگاه داعش در عراق است.

"تسلیم شوید ورنه کشته می‌شوید"

با ورود سربازان عراقی به موصل، صدر اعظم عراق عهد کرده است که تمام راه های فرار بر جنگجویان داعش در این شهر بسته خواهد شد و فقط دو گزینه، مرگ یا تسلیم شدن، به تندروان این گروه باقی خواهد ماند.

حیدر العبادی گفت "می‌کوشیم تمام راه های فرار را بر داعش ببندیم، اگر خدا خواسته باشد سر مار را قطع خواهیم کرد ... ما آنان را محاصره خواهیم کرد، آنان راه گریزی نخواهند داشت، یا کشته و یا هم تسلیم می‌شوند."

با گسترش جنگ در اطراف موصل صدها خانواده از روستاهای نزدیک به خطوط جنگ بیجا شده اند و نیروهای عراقی کمپ‌های موقت را در ساحات امن‌تر برای این بیجاشده‌گان ایجاد کرده است.

در میان کسانیکه از ساحات از دست رفتۀ داعش فرار می‌کنند، زنان و دختران ایزدی نیز شامل اند که تندروان داعش آنان را بردۀ جنسی خود ساخته بودند.

مرکز حمایت از دختران و زنان بیجاشده که از سوی ادارۀ محلی و صندوق پولی جمعیت سازمان ملل متحد تمویل می‌شود و دوسال پیش ایجاد شده بود، اکنون یک شاخۀ خود را در ساحۀ دهوک برای پذیرش و پناه دادن به این‌گونه زنان و دختران ایجاد کرده است.

سپر انسانی

در همین حال سازمان ملل متحد گزارش داده است که جنگجویان داعش حدود ۲۵ هزار غیرنظامی را از شهرک حمام العلیل در جنوب شهر موصل سوار بر لاری‌ها و بس‌ها به شهر ابو سیف انتقال داده اند.

روینا شامداسانی سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ابزار نگرانی کرد که شاید تندروان داعش از این غیرنظامیان به صفت سپر انسانی استفاده کنند.

خانم شامداسانی همچنان گفت که بر اساس گزارش‌های واصله، جنگجویان داعش ۴۰ عضو پیشین نیروهای امنیتی عراق را روز شنبه در نزدیکی موصل کشتند و اجساد آنان را در دریای دجله افگندند.

نظامیان امریکایی تخمین می‌زنند که حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ جنگجوی داعش در موصل و ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ جنگجوی دیگر آن گروه در کمربند بیرون از این شهر مستقر اند. بر اساس این تخمین‌ها حدود ۱۰۰۰ جنگجوی خارجی در این صفوف شامل اند.

در مقابل، بیش از ۴۰ هزار سرباز و جنگجوی شبه نظامی که مشتمل بر جزوتام‌های ارتش عراق، پولیس نظامی، نیروهای ویژه، جنگجویان کرد و شبه نظامیان شیعۀ عراقی با حمایت حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده، بر ضد داعش و برای پسگیری شهر موصل می‌جنگند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG