لینک های دسترسی

Breaking News

رد و تایید حضور داعش در ولایت زابل


ولسوالی کوت ولایت ننگرهار چندی قبل از وجود داعش تصفیه شد
ولسوالی کوت ولایت ننگرهار چندی قبل از وجود داعش تصفیه شد

مقامات محلی و فرماندهان نظامی خارجی در افغانستان این نگرانی ها را رد می کنند که گویا گروه دولت اسلامی یا داعش دامنۀ فعالیت اش را از پایگاه هایش در شرق افغانستان، فراتر گسترش داده است.

مقامات می افزایند که اخیراً کشته شدن سرکردۀ محلی داعش در یک حملۀ طیارۀ بی سرنشین امریکایی، و پیشرفت های قوای افغان در برابر آن گروه تندرو، داعشیان را در ساحاتی از ولایات کنر و ننگرهار به حاشیه رانده اند.

داعش عملیات منطقوی اش را در اوایل سال ۲۰۱۵، از ولسوالی دور افتادۀ اچین در ولایت ننگرهار آغاز کرد و سپس آن را به ولسوالی های همجوار گسترش بخشید. گروه دولت اسلامی که مرکز آن در عراق و سوریه است، حافظ سعید را به حیث سرکردۀ آن گروه در "ولایت خراسان" تعیین نمود، و "ولایت خراسان" به زعم داعش، مرکب از افغانستان، پاکستان، و بخش هایی از ایران می باشد.

اما باشندگان و مقامات حکومتی در ولایت زابل، که سرحد مشترک با پاکستان دارد، در این تازگی ها از حضور داعش در خاک افغان و دای چوپان، دو ولسوالی نارام آن ولایت خبر داده اند.

عطا محمد حقبیان، رئیس شورای ولایتی زابل میگوید که داعش کمپ های جلب و جذب، و مراکز تربیوی اش را در آن ولایت تأسیس کرده است. آقای حقبیان با تأکید می افزاید که توجه حکومت به این تهدید فزاینده جلب شده، اما تا کنون برای نابود ساختن تندروان داعشی کدام اقدامی صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، جنرال چارلز کلیولند سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان خبر حضور داعش در زابل را تأیید نمی کند. او می گوید: "ما شواهدی از حضور داعش شاخۀ خراسان در زابل را ندیده ایم و باورمندیم که داعش شاخۀ خراسان، تا حال فقط در دو ولسوالی جنوبی ولایت ننگرهار حضور داشته، و حضور بسیار اندکی هم در کنر دارد."

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان، این گفته ها را تصدیق کرده و به صدای امریکا گفت که "داعش فقط در ننگرهار تمرکز داشته است".

وزارت دفاع ایالات متحده هفتۀ پیش تصدیق کرد که حافظ سعید، یک سرکردۀ سابق طالبان پاکستان و رهبر شاخۀ خراسان – داعش، به تاریخ ۲۶ جولای، در یک حملۀ هوایی که بر پناهگاه اش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار صورت گرفت، کشته شد. مقامات محلی گفتند که در این حمله، ۳۰ تندرو دیگر نیز با حافظ سعید کشته شده اند.

جنرال جان نیکولسن قوماندان ارشد نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان اخیراً آشکار ساخت که داعشیان مستقر در افغانستان، روابط مستقیم با گروه اصلی دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه دارند.

طبق گزارش پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا، داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار مراکزی برای آموزشدهی، تجهیز، انسجام و اعزام جنگجویان تأسیس کرده بود و تدارکات متداومی را در اختیار شان قرار میداد.

وقتی از حضرت عمر زاخیلوال راجع به عواقب احتمالی کشته شدن حافظ سعید بر توانایی های گروه داعش در افغانستان پرسیده شد، گفت که: "یقیناً که با از بین رفتن سرکرده گان شان و نیز با نابود شدن تعداد بزرگی از جنگجویان شان و از دست دادن اراضی، داعش ضربۀ سنگینی را متحمل شده است."

مقامات نظامی امریکا باور دارند که ۷۰ در صد تندروان شامل در صفوف داعش در افغانستان، عناصر افراطی ای اند که قبلاً در گروه طالبان پاکستانی شامل بودند و دو سال قبل، در نتیجۀ عملیات نظامی اردوی پاکستان، از مناطق قبایلی به داخل افغانستان فراری گشتند.

اردوی ایالات متحده در ابتدا شمار جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان را حدود ۳۰۰۰ نفر تخمین زده بود، که در شش الی هشت ولسوالی ولایت ننگرهار فعالیت داشتند.

اما تشدید حملات هوایی طیار های بی سرنشین قوای امریکا از یک سو، و عملیات زمینی نیرو های افغان از سوی دیگر، صد ها تن از داعشیان را از آغاز سال روان تا حال کشته اند، تعداد جنگجویان داعش را به طور چشمگیری کاسته، و آنان را به ساحات دور افتادۀ دو ولسوالی ولایت ننگرهار رانده اند.

XS
SM
MD
LG