لینک های دسترسی

Breaking News

روحانیون مسلمان سوزانیدن پیلوت اردنی را محکوم کردند


ویدیوی زنده سوزاندن معاذالکساسبه، پیلوت اردنی، روز سه شنبه نشر شد
ویدیوی زنده سوزاندن معاذالکساسبه، پیلوت اردنی، روز سه شنبه نشر شد

روحانیون مسلمان به گونۀ گسترده زنده سوختاندن یک پیلوت اردنی را توسط گروه دولت اسلامی محکوم کرده گفتند که این قتل بدون درنظر داشت فحوای آن، از نظر اسلام منفور است.

گروه تندرو دولت اسلامی روز سه شنبه ویدیویی را در انترنت نشر کرد که جریان زنده سوزانیدن معاذ الکساسبه-پیلوت اردنی- را در قفس نشان می داد.

پوهنتون الازهر مصر با نشر خبرنامه یی گفته اقدام گروه دولت اسلامی را "شیطانی و دهشت افگنانه" خوانده و گفته است که این نهاد مراتب "خشم عمیق خود را به خاطر این عمل پست فطرتانۀ دهشت افگنی" ابراز می دارد.

احمد الطائب، شیخ ارشد الازهر گفته است که قاتلین این پیلوت خود سزاوار آن اند که "کشته شوند، به صلیب کشیده شوند یا دست ها و پاهای شان قطع شود".

سلمان الهدا، روحانی شناخته شدۀ سعودی نیز در صفحۀ تویتر خود نگاشته است "سوختاندن یک جنایت نفرت انگیز است که قوانین اسلامی آن را بدون درنظر داشت علت آن رد می کند". او گفته است که تنها خداوند با آتش عذاب می دهد.

اردن در عملیات ائتلاف به رهبری ایالات متحده بر ضد مواضع گروه دولت اسلامی شرکت داشته و الکساسبه نیز در ماه دسمبر پس از آن از سوی جنگجویان گروه دولت اسلامی اسیر شد که طیارۀ وی حین عملیات برای سرکوب تندروان دولت اسلامی، در سوریه سقوط کرد.

در همین حال گروه دولت اسلامی فتوای دینی را در تویتر نشر کرده که گویا اسلام سوزانیدن کافر را با آتش اجازه می دهد.

شماری دیگر از روحانیون مسلمان چون ابوسیاف، روحانی سلفی اردنی با نوعی ابراز همدلی به انگیزۀ گروه دولت اسلامی گفته است که زنده سوختاندن یک انسان و فلمبرداری از آن به محبوبیت آن گروه آسیب می رساند.

ابوسیاف گفته است که اسلام دین بخشایش و تحمل است و این دین حکم کرده است که حتا در میدان جنگ با اسیران برخورد خوب و شایسته صورت گیرد.

اعدام یا انتقامجویی؟

حکومت اردن روز چهار شنبه دو تندرو اسلامگرا را اعدام کرد. گفته می شود که این اقدام در واکنش به سوزاندن الکساسبه صورت می گیرد.

یکی از این دو تندرو ساجده الرشاوی نام داشت که به خاطر داشتن نقش در بم گذاری سال ۲۰۰۵ در عمان به مرگ محکوم شده بود. گروه دولت اسلامی خواستار رهایی این زن عراقی شده بود.

به نظر می رسد که الکساسبه به تاریخ سوم جنوری کشته شده بود، اما اردن پافشاری دارد که تندروان پیش از تقاضا برای تبادلۀ وی با الرشاوی، شواهدی مبنی بر زنده بودن وی را ارایه کرده بودند.

عبدالله پادشاه اردن پس از نشر این ویدیو گفت "این یک کشتار بزدلانه توسط یک گروه جنایتکار است که هیچ ربطی با اسلام ندارد". پادشاه اردن افزود که این پیلوت زندگی خود را به خاطر دفاع از "باور، کشور و ملت اش" از دست داد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه پس از دیدار مختصر با پادشاه اردن در واشنگتن گفت که این ویدیو نشانۀ دیگری از "شرارت و بربریت" گروه دولت اسلامی است. او افزود که تلاش های ائتلاف جهانی برای تضعیف و در نهایت شکست گروه دولت اسلامی دوچندان خواهد شد.

بن کی مون، سرمنشی ملل متحد سوزانیدن پیلوت اردنی را تقبیح کرد و گفت که گروه دولت اسلامی یک گروه دهشت افگن است که هیچ احترامی به زندگی انسان ندارد.

مشارکت و حملات هوایی اردن در چارچوب ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده برای سرکوب تندروان گروه دولت اسلامی، در داخل آن کشور از حمایت چندانی برخوردار نیست.

وزیران خارجۀ اردن و ایالات متحده امریکا روز سه شنبه یادداشت تفاهمنامه یی را امضا کرد که براساس آن امریکا تا سال ۲۰۱۷ هر سال یک میلیارد دالر را به اردن فراهم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG