لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی امریکا برای سرکوب گروه دولت اسلامی


اوباما به هیچ وجه قصد اعزام دوبارۀ نیروی زمینی به عراق را ندارد
اوباما به هیچ وجه قصد اعزام دوبارۀ نیروی زمینی به عراق را ندارد

آقای اوباما به روز چهارشنبه، یعنی پس از برگشت قانونگذاران از تعطیلات پنج هفته یی شان به کانگرس، طی خطابه ای به ملت امریکا پلان حملۀ نظامی بر تندروان گروه دولت اسلامی را توضیح خواهد داد. اما جمهوریخواهانی مانند سناتور تد کروز به این نظر اند که چنین اقدامی باید زودتر صورت میگرفت. آنها از رئیس جمهور میخواهند که گروه دولت اسلامی را با حملات هماهنگ و گستردۀ هوایی سرکوب کند.

بر اساس صبحت هایی که رئیس جمهور اوباما با برنامۀ Meet the Press یا دیدار با رسانه ها در تلویزیون NBC داشت، وحشت، تندروی، و افراطگرایی جنون آمیز جنگجویان گروه دولت اسلامی در طولانی مدت تهدیداتی را فراتر از سوریه و عراق به میان میارند.

رئیس جمهور اوباما در این مصاحبۀ تلویزیونی با اشاره به گروه دولت اسلامی یا داعش سابق گفت: « ما به گونۀ سیستماتیک از قابلیت های آنان خواهیم کاست. ما قلمرو تحت اختیار آنان را فشرده خواهیم ساخت و در نهایت، ما آنان را شکست خواهیم داد.»

آقای اوباما قصد دارد که در سخنرانی روز چهارشنبه خود، در رابطه با اقدام نظامی امریکا، محدودیت هایی را تعیین کند. یک نکته که واضح است، این است که رئیس جمهور اوباما قصد ندارد به هیچ وجه نیرو های زمینی امریکا را دوباره به عراق اعزام کند. او تصریح نمود که این عملیات نظامی، معادل جنگ عراق نخواهد بود.

حمایت داخلی و خارجی

انتظار می رود طرح اوباما مبنی بر حمله علیه گروه دولت اسلامی، مورد تأیید و پذیرش وسیع اعضای کانگرس قرار گیرد. قانونگذاران امریکایی در حالی از تعطیلات شان به واشنگتن برمیگردند که قرار است به یک سلسله مسایل فوری و مهم داخلی رسیدگی کنند، اما مسایل خارجی از قبیل هرج و مرج در اروپای شرقی و اوضاع شرق میانه نیز مایۀ نگرانی شدید آنها است.

پیتر کینگ عضؤ جمهوریخواه مجلس نمایندگان به این باور است که گروه های دهشت افگن همه نیت حمله بر امریکا را دارند و این زمانی است که امریکاییان باید نسبت به هر وقت دیگر، بیشتر مواظب باشند. اما یک عضؤ دموکرات کانگرس امریکا به این نظر است که اگر ایالات متحده بدون کسب حمایت سنی ها به اقدامی در منطقه دست بزند، باعث تقویت گروه دولت اسلامی خواهد شد.

از سوی دیگر شماری از حلقات خارجی نیز بر مبارزه با گروه دولت اسلامی پافشاری دارند. رئیس اتحادیۀ عرب به روز یکشنبه بر اعضای این اتحادیه اصرار ورزید تا با گروه دولت اسلامی و سایر گروه های تندرو به مقابله بپردازند. نبیل العربی گروه داعش را که اکنون به نام دولت اسلامی یاد میشود، تهدیدی برای هر موجود در منطقه توصیف کرد.

آقای العربی در سخنانش گفت که «اتحادیۀ عرب در حصۀ اخذ تمام تدابیر لازمه برای حفظ امنیت ملی اعراب و مقابله با همۀ سازمان های افراطی به شمول گروه دهشت افگن داعش، و مبارزه با عملکرد های جنایتکارانۀ آن در منطقه، بر تصمیم خود محکم ایستاده است.»

اتحادیۀ عرب حمایت ٢٢ کشور را با خود دارد، و برای رئیس جمهور اوباما که در پی تشکیل یک ائتلاف بین المللی علیه گروه دولت اسلامی است، این اتحادیه میتواند پشتیبانی ارزنده ای را در سراسر شرق میانه برای او مهیا سازد.

طبق یک خبر دیگر، زید رعد الحسین مسئول جدید بخش حقوق بشر ملل متحد خواستار حفاظت زنان و اطفالی شده که هدف تندروان گروه دولت اسلامی قرار می گیرند. رعد الحسین نخستین مسلمانی بوده که به حیث کمیشنر عالی ملل متحد در بخش حقوق بشر گماشته شده است. وی امروز دوشنبه در سخنرانی اش در ژنیو هشدار داد هر کشوری که بدست گروه دولت اسلامی افتد، به حمام خون مبدل خواهد شد.

برگردان و ترتیب: احمد فؤاد لامع

XS
SM
MD
LG