لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای ایجاد ائتلاف علیه گروه دولت اسلامی


گروه دولت اسلامی در وقت کم، بیشتر مناطق شمال عراق را تصرف کرد.
گروه دولت اسلامی در وقت کم، بیشتر مناطق شمال عراق را تصرف کرد.

در جنگ در برابر تندروان دولت اسلامی در عراق، حملات طیاره ایالات متحده موجب شده تا قوای کُردی پیشرفت های داشته باشند.

ولی مسعود بارزانی، رئیس منطقه کُرد نشین می گوید که تهران کُرد ها را حمایت زمینی می کند.

آقای بارزانی گفت که برای تسلیح نیرو هایشان از دوستان کُرد تقاضای کمک کرده و "جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که سلاح های مورد نیاز ما را تهیه کرد."

در همین حال، جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که تهران آماده است به طور گسترده تر در مقابل گروه دولت اسلامی، بجنگد.

جان کری، وزیر خارجه امریکا، تلاش دارد تا یک ائتلاف بین المللی را در برابر گروه دولت اسلامی ایجاد کند. راین کراکر، سفیر پیشین ایالات متحده در عراق می گوید که دخالت ایران در آن قضیه، جنگ در برابر دولت اسلامی است، حتا اگر بیرون از ائتلاف رسمی باشد و این مسئله ممکن برای واشنگتن به مثابه یک مشکل باشد.

آقای به این باور است که حضور ایران در جنگ علیه گروه دولت اسلامی "ممکن سنی های عراق را به مسیر غلط سوق دهد".

این دیپلومات پیشین امریکایی خاطر نشان می کند که این موضوع مشکل جدی را در روابط امریکا با مصر، عربستان سعودی و کشور های خلیج در حالی ایجاد می کند که "ما همه نیاز به همآهنگی نزدیک در مقابل تهدید مشترک داریم."

همسویی یا اقتضای زمان

استیف هدمن، تحلیلگر در انستیتوت صلح ایالات متحده، می گوید شدت تهدید شرایط را برای اتحاد غیر معمول فراهم کند.

به گفتۀ آقای هدمن ایران و عربستان سعودی در بسیاری مسایل دشمنان سر سخت همدیگر اند اما خود را ناچار می بینند تا "احتمال تشریک مساعی را در برابر دشمنی که قلمرو اش را در دو ماه گذشته گسترش داده است، در نظر بگیرند."

ولی نورا بینسال، پروفیسور در پوهنتون جورج تاون ایالات متحده می گوید که همکاری امریکا شاید در حد تبادلۀ معلومات استخباراتی خلاصه شود.

این درحالی است که اکبر احمد، پروفیسور پوهنتون امریکایی به این باور است که کشور های خلیج تضاد های شان با ایران کنار می گذارند.

این استاد پوهنتون امریکایی می گوید"یک چیزی با معنی است. یک نوع پیکر بندی قبیله ای است. این چگونگی رفتار قبیله ها و طوایف در زمانی است که آنان با تهدید مشترک مواجه می شوند. عجالتا، آنان به هم اتحاد می کنند و شاید آنان به خصومت شان به گونه ای دیگر و زمان دیگر ادامه دهند."

آقای احمد می گوید یکی از روشنترین نشانه های تنش زدایی میان ایران و عربستان سعودی، استقبال ریاض از تشکیل حکومت جدید در بغداد است.

حکومت جدید در بغداد توسط شیعیان مورد حمایت ایران رهبری می شود و تعهد شده تا یک حکومت فراگیری را ایجاد کنند که در آن سنی ها و کُرد ها نیز حضور گستردۀ داشته باشند.

گزارش: سکات سترن، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: خالد مفتون، واشنگتن

XS
SM
MD
LG