لینک های دسترسی

Breaking News

ساختار گروه داعش


پرچم گروه دولت اسلامی
پرچم گروه دولت اسلامی

در حالیکه نیرو های ائتلاف برهبری ایالات متحده گروه دولت اسلامی یا داعش را در اطراف شهر کوبانی سوریه هدف قرار میدهد، تحلیل گران در امریکا هشدار میدهند که داعش یک نیروی با تجربه و مقاوم بوده و شکست دادن آن بسیار دشوار خواهد بود.

باوجود بمباردمان هوایی هر روزه در داخل و اطراف شهر کوبانی سوریه و در حملات هوایی در عراق، پرچم سیاه و سپید گروه دولت اسلامی هنوز هم لجوجانه در فراز بام ها در امتداد سرحد ترکیه با سوریه و حتی در نزدیکی بغداد در عراق، در اهتزاز است.

گفته میشود داعش در حال حاضر بین ۳۰ تا ۳۵ هزار جنگجو داشته، از حمایت قبایل سنی به صورت قابل ملاحظه ای برخوردار است و رهبران نظامی آن که شامل افسران ارشد حزب بعث عراق میباشند و از تجارب کافی برخوردار اند. بن کانه بل، تحلیل گر ارشد رند کوپراشین میگوید این یک ترکیب بسیار موثر است.

کانه بل میگوید آنها در استفاده از سلاح های ترکیبی کاملاً ماهراستند، به بهترین وجه مانور یا تمرینات نظامی را بلد بوده، و سخت جنگ میکنند. آنها ظاهراً رهبری خوبی دارند که نیروهای به سطح پایین شان بر آنان اطمینان دارند.

تحلیل گران میگویند در بین گروه داعش به صد ها جنگجوی چیچنی به شمول عمر ال شیشانی هم وجود دارند. شیشانی در ایالت انبار عراق جنگ های چریکی را علیه نیرو های عراقی، رهبری میکند. این جنگجوی چیچنی و افراد اش حال به نزدیکی بغداد و میدان هوایی بین المللی آن شهر رسیده اند. اما تحلیل گران میگویند تسخیر بغداد برای این گروه دشوار خواهد بود زیرا هفت ملیون نفر قوی و شبه نظامیان شیعه از آن محافظت میکنند.

به همین علت به گفته دبلیو اندرو تریل، پژوهشگر در کالج نظامی جنگ در ایالات متحده، داعش شاید در صدد متلاشی کردن شهر از طریق جنگ های کامل فرقوی شود.

اندرو تریل میگوید این گروه بمب گذاران انتحاری بیشماری را به بغداد خواهند فرستاد، آنها می خواهند شورش ها را در برخی از محلات سنی نشین بغداد تحریک کنند، و سعی خواهند کرد عراق را تا جائیکه میتوانند بیک کشور غیر قابل کنترل مبدل کنند.

گروه دولت اسلامی در سوریه

صد ها کیلومتر دورتر، گروه دولت اسلامی یک جبهه متعارف نظامی را در شهر کوبانی سوریه، براه انداخته است. این شهر در امتداد مرز با ترکیه قرار دارد و از نقطه نظر حاصلات گندم بسیار غنی است. داعش روی تسخیر منابع قابل ملاحظه اقتصادی در سوریه و عراق برای بقای خلافت اسلامی خود، توجه دارد.

اما دیوید گارتنستاین، عضو ارشد نهاد دفاع از دیموکراسی ها میگوید تسخیر کوبانی باوجود بمباردمان نیرو های متحدین شاید برایشان یک پیروزی تبلیغاتی هم باشد.

به گفته گارتنستاین نمایش این که مبارزات هوایی سرعت آنها را کاهش نمیدهد، برایشان بسیار مهم است. آنها به دنبال جذب بیشتر مردم برای داعیه خود میباشند و پیشرفت ها باوجود حملات متحدین برایشان از نقطه نظر تبلیغاتی و روانی مفید است.

رهبری این گروه را ابوبکر البغدادی بر عهده دارد که یک فرمانده ظالم و زیرک عراقی است. کسانی را که او در داعش جذب کرده است از افراد سرشناس حکومت صدام حسین رهبر پیشین عراق میباشد. گفته میشود البغدادی برای کنترول مناطق، امرای محلی را تعین کرده و برای قوماندان های نظامی پاداش های قابل ملاحظه ای را در نظر گرفته است.

بعضی از تحلیل گران میگوید این اقدام البغدادی شاید بزرگترین ضعف آن گروه باشد. یعنی مشروعیت گروه بیشتر بر زنده نگهداشتن خلافت متکی میباشد و بیشتر منابع نظامی برای این کار گماشته شده است. تحلیل گران میگویند خشونت بیحد این گروه نیز به ضرر شان تمام شده است زیرا اطراف شان را کسانی احاطه کرده اند که از این همه قساوت به تنگ آمده و از این گروه متنفر شده اند.

تحلیل گران موافق اند که یک حکومت متحد در عراق برهبری حیدر ال عبادی شاید بتواند سنی های مخالف را به جانب حکومت جذب کند اما این جنگ حتی با اخراج داعش از عراق ادامه خواهد داشت.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG