لینک های دسترسی

Breaking News

آب در بدل برق؛ اردن و اسراییل نیازمندی همدیگر را مرفوع می‌کنند


کار بالای احداث لوله انتقال آب از اسراییل به اردن جریان دارد
کار بالای احداث لوله انتقال آب از اسراییل به اردن جریان دارد

با وجود تنش‌های فزایندهٔ سیاسی بین اسراییل و اردن، به اساس یک توافقنامه بین دوکشور، اسراییل به اردن آب و اردن در مقابل انرژی سولر را به اسراییل فراهم خواهد کرد.

شرکت ملی آب اسراییل "میکوروت" در شمال آن کشور لولهٔ بزرگی را برای انتقال آب به اردن می‌سازد که ظرفیت انتقال آب اسراییل را به اردن دو برابر خواهد کرد.

این پروژه جز معاملهٔ سه جانبه موسوم به "سعادت آبی و سبز" است که طبق آن اسراییل سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را به اردن فراهم کرده و در بدل آن انرژی خورشیدی را از اردن دریافت خواهد کرد.

با آنکه انرژی خورشیدی فراهم شده از سوی اردن بخش کوچکی از نیازهای انرژی اسراییل را بر آورده خواهد کرد، این پروژه اهمیت نمادین دارد به خاطریکه نیروگاه‌های سولر توسط امارات متحده عرب تمویل می‌شود.

اسراییل بر اساس "توافقات ابراهیم" روابط دپلوماتیک خود را با امارات متحده عرب عادی کرد. پیمان مسما به توافقات ابراهیم در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ به وساطت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده منعقد شد.

پایپ لاین آب رسانی اسراییل جز پروژه بهبود یافته قدیمی آب اسراییل است که از پایپ لاین های سمنتی در سال‌های ۱۹۶۰ ساخته شده است.

تال گولبری، یکی از مسوولین این پروژه، به صدای امریکا گفت: "این پروژه به هدف انتقال آب از پایپ لاین مرکزی به افولا و بیت شین و بالاخره به اردن می‌باشد. ما کار پایپ لاین را آغاز کرده ایم . این پروژه در ظرف یک‌ سال با مصرف حدود بیشتر از چهار میلیون دالر تکمیل خواهد شد."

اسراییل پنج دستگاه تصفیه آب در ساحل مدیترانه ساخته است که نیازهای آب آن کشور را برآورده می‌سازد و مازاد آن را به فروش می‌رساند. اما اردن با کمبود آب روبروست.

لیور گوتمن، عضو شرکت ملی آب اسراییل، می گوید که اردن در وسط صحرا قرار دارد و به جز از یک راه به بحیرهٔ سرخ در جنوب، به بحر راه ندارد. او گفت: "آنها در وضعیت ناگوار قرار دارند. تغییرات اقلیمی نیز بر آنها تاثیر منفی کرده است. تا جاییکه ما بتوانیم آب را به کشور شاهی اردن فراهم کنیم، این کار را خواهیم کرد."

تنش های سیاسی میان اسراییل و اردن، پس از به قدرت رسیدن حکومت محافظه کار اسراییل به رهبری بنیامین نتنیاهو به ويژه پس از حمله پولیس اسراییل بر مسجد الاقصی در ماه رمضان بدتر شده است. معترضین در اردن از حکومت خود خواستند تا با اسراییل قطع رابطه کند.

مقامات اسراییلی می گویند که با وجود این تنش ها، توافقنامه آب و انرژی بین دو کشور پا برجاست.

XS
SM
MD
LG