لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو برای بار ششم صدراعظم اسراییل شد


پارلمان اسراییل روز پنجشنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) به حکومت جدید ایتلافی آن کشور رای اعتماد داد و بنیامین نتنیاهو برای ششمین بار به عنوان صدراعظم این کشور حلف وفاداری یاد کرد.

بنیامین نتنیاهو ۷۳ ساله که هم اکنون با اتهام فساد اداری روبرو است، طولانی‌تر از هر صدر اعظم دیگر، عهده دار کرسی صدارت در اسراییل بوده و از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ رهبری این کشور را برعهده داشت.

آقای نتنیاهو در سخنرانی خود پیش از گرفتن رای اعتماد پارلمان اسراییل گفت: "این ششمین بار است که حکومتی را معرفی می‌کنم که برای جلب حمایت پارلمان عازم آن هستم و مانند بار اول هیجان زده هستم."

نتنیاهو که خود را ضامن امنیت کشورش می‌داند، تاکید کرد که هدف اصلی او "تضعیف تلاش‌های ایران برای ایجاد زرادخانه تسلیحات هسته‌ای" و "تضمین برتری نظامی اسراییل در منطقه" است.

اما او همچنین ابراز امیدواری کرد که پس از توافقات عادی سازی روابط با میانجیگری ایالات متحده با کشورهایی از جمله امارات متحده عربی، بحرین و مراکش به "گسترش دایره صلح با کشورهای عربی" ادامه دهد.

نتنیاهو در ماه جون ۲۰۲۱ توسط ایتلافی متشکل از چپگراها، میانه‌روها و احزاب عربی به رهبری نفتالی بنیت، دستیار پیشین آقای نتنیاهو و یاییر لپید، صدراعظم پیشین از قدرت برکنار شد.

پس از پیروزی در انتخابات اول نومبر، نتنیاهو با احزاب افراطی اورتدوکس و راستگرایان افراطی وارد مذاکره شد و حکومت ایتلافی کنونی را شکل دادند. گفته می‌شود که حکومت کنونی، راستگراترین حکومت در تاریخ اسراییل است.

XS
SM
MD
LG