لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش تند اسراییل به اظهارات لاوروف در مورد 'ریشۀ یهودی' هتلر


یایر لپید، وزیر خارجۀ اسراییل در واکنش به اظهارات اخیر سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه که گفته است آدلف هتلر، رهبر آلمان نازی "ریشۀ یهودی" داشته است، سفیر روسیه را برای ارایۀ وضاحت احضار کرد.

روسیه از ۲۴ فبروری به اینسو درگیر تهاجم نظامی بر اوکراین است که به گفتۀ مقام‌های روسی هدف آن "غیرنظامی سازی" و "نازی‌زدایی" اوکراین می‌باشد.

آقای لاوروف در مصاحبه با یک شبکۀ تلویزیونی ایتالیا که روز یک شنبه نشر شد، در پاسخ به این پرسش که روسیه چگونه می‌تواند ادعای "نازی‌زدایی" اوکراین را بکند، در حالیکه ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین خود یک یهودی است.

وزیر خارجۀ روسیه در پاسخ به این پرسش گفت: "اینکه می‌گویند چگونه نازی‌زدایی است حالانکه ما خود یهودی استیم، هیچ معنایی ندارد، چون من فکر می‌کنم که هتلر نیز اصل و نسب یهودی داشت."

در متن مصاحبۀ سرگی لاوروف که در وبسایت وزارت خارجۀ روسیه نیز نشر شده، آقای لاوروف همچنین گفته است: "ممکن من غلط باشم، اما دستان هتلر نیز آغشته به خون یهودیان است."

اسراییل در بیش از دو ماه گذشته که روسیه درگیر تهاجم نظامی در اوکراین است، کوشیده است که توازن را میان دو طرف درگیر جنگ حفظ کند، اما اظهارات اخیر آقای لاوروف مایۀ خشم اسراییل شده است.

وزیر خارجۀ اسراییل با نشر بیانیه‌ای اظهارات سرگی لاوروف را "نابخشودنی و توهین‌آمیز" خوانده و از این دپلومات ارشد روسی خواسته است تا به خاطر این "اشتباه هولناک تاریخی" خود پوزش بطلبد.

آقای لپید گفته است: "در هلوکاست یهودیان خود را قتل عام نکردند. پست‌ترین سطح تعصب در برابر یهودیان این است که خود یهودیان به یهودستیزی متهم شوند."

دنی دایان، رییس نهاد "یاد واشم" یا مرکز جهانی یادبود از هلوکاست در اسراییل نیز به اظهارات آقای لاوروف واکنش نشان داده و آن را "بی‌بنیاد، توهم‌آمیز و خطرناک" خوانده است که به گفتۀ وی باید محکوم شود.

ستیفن هبشتریت، سخنگوی حکومت آلمان نیز در پیوند به گفته‌های آقای لاوروف به خبرنگاران گفت: "فکر کنم که شایعه پراکنی روسیه که از سوی وزیر خارجه لاوروف در اینجا تکثیر می‌شود، نیاز به هیچ تبصره‌ای ندارد –مضحک است."

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجۀ اوکراین در یک پیام تویتر نگاشته است که اظهارات لاوروف "ریشۀ عمیق یهود ستیزی نخبگان روسیه" را بر می‌تاباند. او نوشته است: "اظهارات شنیع وی، توهین به رییس جمهور ولادمیر زیلینسکی، اوکراین، اسراییل و یهودیان است."

وزیر خارجۀ اوکراین همچنین گفته است: "فراتر از همه، این اظهارات نشان می‌دهد که روسیۀ امروزی مملو از نفرت نسبت به دیگر کشورها است."

ولادمیر زیلینسکی در اواخر ماه مارچ در سخنرانی در پارلمان اسراییل گفت که آن کشور باید از اوکراین در برابر تهاجم روسیه حمایت و به نظامیان اوکراینی تسلیحات فراهم کند.

به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، اسراییل تا کنون به امدادرسانان اوکراینی کلاه ایمنی و واسکت‌های ضد گلوله فراهم کرده، اما در این اواخر تسلیحاتی را به اوکراین فراهم نکرده است.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG