لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل و فلسطین واکسین تبادله می‌کنند


مقامات اسراییل اعلام کرده اندکه حدود یک میلیون دوز واکسین را که تاریخ آن به زودی منقضی می‌شود با مقامات فلسطینی تبادله می‌کنند.

دولت جدید اسراییل به رهبری نفتالی بنیت که روز یکشنبه مراسم تحلیف را به جا آورد، روز جمعه ۱۸ جون (۲۸جوزا) در بیانیه گفته است که تا ۱.۴ میلیون دوز واکسین شرکت فایزر را به فلسطین می‌دهد و فلسطین در ماه‌های سپتمبر یا اکتوبر پس از دریافت واکسین از شرکت فایزر، آن را بازپرداخت می‌کند.

اسراییل پس از واکسین کردن حدود ۸۵ در صد جمعیت بزرگ‌سال خود، به دلیل شریک نکردن واکسین با ۴.۵ میلیون فلسطینی که در کرانهٔ غربی اشغال‌شده و غزه زندگی می‌کنند، با انتقاداتی روبرو شده است.

یایر لاپید، وزیر خارجهٔ اسراییل پس از اعلام توافق در توییتی نوشت: "ما برای یافتن راه های موثر برای همکاری به منافع مردم منطقه ادامه خواهیم داد."

قرار است نخستین محمولهٔ این تبادله که شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسین است روز جمعه به کرانهٔ غربی منتقل شود.

اما فلسطینیان این توافق نامه را به گونه‌ای دیگر گزارش کرده اند. به گفتهٔ آنان شرکت فایزر این تبادله را به عنوان راهی برای تسریع تحویل چهار میلیون دوزی که فلسطینیان از قبل با این شرکت قرارداد کرده اند، پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی وفا، مای الکایلا، وزیر صحت فلسطین گفته است: "این یک توافق با اسراییل نیست، بلکه با شرکت فایزر است."

اسراییل یکی از موفق ترین برنامه های واکسیناسیون را در جهان داشته که امکان بازگشایی کامل مشاغل و مکاتب را در این کشور را فراهم کرده است. مقامات در این کشور آخرین محدودیت که ماسک پوشیدن در مکان‌های عامه بود، را لغو کردند.

گروه های مدافع حقوق بشری گفته اند که اسراییل به عنوان یک "قدرت اشغالگر" موظف است واکسین را برای فلسطینی‌ها فراهم کند اما اسراییل از داشتن چنین تعهدی انکار می‌کند.

تاکنون حدود ۳۸۰ هزار فلسطینی در کرانه غربی و حدود ۵۰ هزار در غزه واکسین شده اند. بیش از ۳۰۰ هزار ابتلا و ۳۵۴۵ مورد مرگ در این دو ساحه ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG