لینک های دسترسی

Breaking News

جیمز دابنز، نمایندهٔ پیشین امریکا برای افغانستان، درگذشت 


جیمز دابنز
جیمز دابنز

جیمز دابنز، نمایندهٔ پیشین ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان به عمر ۸۱ سالگی درگذشت.

مرکز مطالعات راند (Rand Corporation) روز چهارشنبه پنجم جولای (۱۴ سرطان) از درگذشت او که به عنوان رییس مرکز پالیسی امنیتی و دفاعی بین المللی این نهاد کار می‌کرد، خبر داد.

این دپلومات پیشین امریکایی در سمت‌های مختلف ایفای وظیفه کرده و در ادارهٔ براک اوباما، رییس جمهور پیشین امریکا، برای بیش از یک سال منحیث نمایندهٔ ویژهٔ برای افغانستان و پاکستان کار کرد.

او همچنان در مورد این که نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند یا نه مذاکراتی را راه اندازی کرد و در تبادلهٔ جنجال برانگیز بو بیرگدال،نظامی امریکایی، با پنج زندانی طالبان نیز دخیل بود.

پس از حملات ۱۱ سپتمبر در امریکا، دابنز منحیث نمایندهٔ ادارهٔ رییس جمهور بش به مخالفین طالبان انتخاب شد و نقش کلیدی را در سال ۲۰۰۱ در کنفرانس بن بازی کرد، جاییکه حامد کرزی، منحیث کاندید برای کرسی ریاست جمهوری افغانستان ظهور کرد.

دابنز همچنان به تاریخ ۱۶ دسمبر سال ۲۰۰۱ سفارت امریکا را در کابل بازگشایی کرد.

او در طول عمر کاری‌اش در دوره‌های ریاست جمهوری جورج دبلیو بش و بل کلنتن نیز منحیث نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور امریکا به کوسوو، بوسنیا، هایتی و سومالیا نیز ایفای وظیفه کرد.

جیمز دابنز نویسندهٔ خاطرات "خدمات خارجی: پنج دهه در خط نخست دپلوماسی امریکایی" و کتاب "پس از طالبان: ملت سازی در افغانستان" نیز است.

زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ پیشین امریکا در امور مصالحهٔ افغانستان از درگذشت وی اظهار تاسف کرده است.

او در یک تویت نگاشته است: "از درگذشت جیم دابنز غمگین ام. این ضایعهٔ بزرگ است. جیم یک دپلومات خارق العادهٔ امریکایی بود."

جیمز دابنز در سال ۱۹۴۲ در شهر نیویارک به دنیا آمد و در ۱۰ سالگی به دلیل کار پدراش به فیلیپین رفت. سپس او به امریکا برگشت و در سال ۱۹۶۳ لسانس خود را از فاکولتهٔ خدمات خارجی پوهنتون جورج تاون به دست آورد. او سپس با نیروهای بحری ایالات متحده پیوست و برای سه سال به صفت بریدمن ایفای وظیفه کرد.

او در سال ۱۹۶۸ منحیث نمایندهٔ امریکا در مذاکرات صلح پاریس شرکت کرد و در پاریس، لندن، بن و بروکسل ایفای وظیفه کرد و دو بار منحیث رییس بیروی اروپایی وزارت خارجهٔ ایالات متحده نیز خدمت کرده است.

این مطلب از اساس گزارش راند کارپوریشن تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG