لینک های دسترسی

Breaking News

ماموریت جان بس، سفیر امریکا در افغانستان پایان یافت


ماموریت جان بس، که از دسمبر ۲۰۱۷ منحیث سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان آغاز شده بود، به تاریخ ششم جنوری (۱۶ جدی) پایان یافت.

جان بس در سه پیام پیهم تویتر از پایان ماموریت اش در افغانستن خبر داده و از آتش بس میان طالبان و حکومت افغانستان در عید فطر سال گذشته به عنوان خاطره‌ای یاد کرده است.

او ابراز امیدواری کرده است که رهبران و مردم افغانستان توان خویش را در وحدت یافته، اختلافات را کنار گذشته و یکجا برای مفاهمۀ سیاسی با طالبان کار کنند. او نوشته است: "این کشور زیبا شایان کمتر از این نیست...در آرزوی برگشتم به افغانستان صلح آمیز استم."

سفیران ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان، کم از کم در دو دهۀ اخیر، معمولاً برای دو سال در این سمت ایفای وظیفه کرده اند.

یک مقام وزارت خارجۀ امریکا که نخواست نامش گرفته شود، ضمن ستایش از کارکرد آقای بس در افغانستان گفته است که او در یکی از "پرآزمون‌ترین پست‌های دپلوماتیک جهان" ایفای وظیفه کرد و به گفتۀ وی "با وصف تهدیدهای متعدد امنیتی، یک ماموریت بزرگ دپلوماتیک را رهبری کرد."

این مقام وزارت خارجه گفت: "او (جان بس) هدف حکومت ترمپ را برای رسیدن به تفاهم سیاسی در افغانستان پیش برد تا اطمینان حاصل شود که ترویستان دیگر هرگز نتوانند که دوباره از خاک افغانستان، ایالات متحده را تهدید کنند."

این مقام وزارت خارجۀ امریکا گفته است که تا زمان معرفی و تایید سفیر جدید امریکا در افغانستان، راس ویلسن به صفت شاردافیر امور سفارت را به پیش خواهد برد. در ضمن، تا زمان رسیدن آقای ویلسن به کابل، کارن دکر، معاون سفارت امریکا در کابل از امور سرپرستی خواهد کرد.

راس ویلس با سه دهه سابقۀ کار در وزارت خارجۀ امریکا در سمت‌های متعدد از جمله سفیر امریکا در ترکیه در حکومت جورش دبلیو بش و سفیر امریکا در آذربایجان در حکومت بل کلنتن ایفای وظیفه کرده است.

XS
SM
MD
LG