لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات جان بس مبنی بر 'ایجاد حکومت فراگیر' در افغانستان؛ واکنش ارگ


ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به سخنان اخیر سفیر ایالات متحده مبنی بر ایجاد حکومت همه‌شمول پس از انتخابات، گفته است که قانون اساسی این کشور سقف آرا و میزان مشارکت رای‌دهندگان را مشخص نساخته است.

جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا که آخرین روزهای ماموریت‌اش را در افغانستان سپری می‌کند، به تازگی در یک گفتگوی اختصاصی با تلویزیون طلوع نیوز گفته است که برندۀ انتخابات ششم میزان، با توجه به آمار رای‌دهندگان در این روند، به فکر ایجاد یک حکومت فراگیر باشد.

به باور آقای بس، برندۀ انتخابات کمتر از یک میلیون رای خواهد داشت که بیانگر عدم برخورداری حمایت تعداد کثیری از شهروندان افغانستان است.

سفیر ایالات متحده تاکید کرده است که برندۀ انتخابات باید به نگرانی‌ها، خواست‌ها و مخالفت‌های بخش اعظم جامعه رسیدگی کند.

لطیف محمود، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفتگویی با صدای امریکا در واکنش به این اظهارات سفیر ایالات متحده می‌گوید که قانون اساسی و سایر قوانین این کشور صراحت دارد که هر کس بیش از ۵۰ در صد آرا را به دست بیاورد، برنده انتخابات است.

آقای محمود گفت: "سقف میزان مشارکت در قانون اساسی و سایر قوانین تعیین نشده که به چه میزان رای استعمال شود".

این در حالی است که قانون اساسی و قانون انتخابات افغانستان برنده کسی را می‌داند که از مجموع آرا برنده باید ۵۰ درصد آرا به علاوۀ یک رای را به دست بیاورد.

معاون سخنگوی ارگ تاکید کرد که حکومت افغانستان به عنوان یک نظام دموکراتیک به اصل مشارکت متعهد است؛ اما افزود: "این بر می‌گردد به صلاحیت‌های رییس جمهور آینده افغانستان که در قانون اساسی تسجیل شده است".

این در حالی است که بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، محمداشرف غنی در انتخابات ششم میزان ۵۰.۶۴ درصد و عبدالله عبدالله ۳۹.۵۲ درصد آرا را به دست آورده اند.

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک‌ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۰۱ رای استعمال شده است.

XS
SM
MD
LG