لینک های دسترسی

Breaking News

بولتن: به رسمیت شناخته شدن طالبان 'اشتباه بزرگ' خواهد بود


جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید می‌گوید که اگر اروپایی‌ها طالبان را به رسمیت بشناسند، ایالات متحده ممکن با پیروی از آنان اقدام همسان کند، اما او با تاکید گفت: "به نظر من این یک اشتباه بزرگ خواهد بود."

در بیش از شش ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، تا کنون هیچ کشوری آن گروه را به رسمیت نشناخته است.

آقای بولتن در مصاحبه با صدای امریکا گفت که تصمیم اخیر جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در مورد دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان در امریکا به خاطری اتخاذ شده است که دارایی افغان‌ها به دست طالبان نیفتد.

آقای بایدن به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شدۀ بانک مرکزی افغانستان را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان مجوز داد. بر اساس این فرمان،‌ بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی مبنى بر دریافت این پول، محکمه تصمیم بگیرد.

جان بولتن با اشاره به خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان گفت: "اکنون بیشتر امریکایی‌ها متوجه شده‌اند که رها کردن افغانستان به طالبان، چه از نظر استراتیژیک و چه از نظر اخلاقی، یک اشتباه واقعی بود."

آقای بولتن که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده مشاور امنیت ملی قصر سفید بود، این استدلال آقای ترمپ را که گویا طالبان نسبت به گذشته تغییر کرده اند "اشتباه کامل" خواند و گفت که طالبان امروز تندروتر از گذشته اند.

او تاکید کرد که طالبان غیر قابل تغییر اند و به گفتۀ وی تلاش‌ها باید "به حمایت و کمک از چهره های مخالف سیاسی در داخل و در خارج از کشور متمرکز شود.

شرح مکمل این مصاحبه در ویدیوی زیر ببنید:

XS
SM
MD
LG