لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات خبرنگاران امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است - گزارش


 شرین ابو عاقله، خبرنگار امریکایی فلسطینی‌تبار شبکهٔ الجزیره در حالی کشته شد که عملیات نیروهای اسراییلی را در ساحه پوشش خبری می‌داد.
شرین ابو عاقله، خبرنگار امریکایی فلسطینی‌تبار شبکهٔ الجزیره در حالی کشته شد که عملیات نیروهای اسراییلی را در ساحه پوشش خبری می‌داد.

بر اساس گزارش جدیدی که روز جمعه نهم دسمبر (۱۸ قوس) منتشر شد، تهاجم روسیه بر اوکراین، هرج و مرج در هایتی و افزایش خشونت توسط گروه‌های جنایتکار در مکسیکو باعث افزایش۳۰ درصدی کشته شدن خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ در مقایسه به سال‌های گذشته شده است.

فدراسیون بین‌المللی ژورنالستان می‌گوید که در سال جاری تاکنون ۶۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در سراسر جهان کشته شده‌اند که این رقم در سال گذشته ۴۷ نفر بوده است.

این گروه مستقر در بروکسل همچنین گفته است که در حال حاضر ۳۷۵ خبرنگار به دلیل شغل‌شان در زندان به سر می‌برند که بیشترین آنها در چین، میانمار و ترکیه استند. سال گذشته این آمار ۳۶۵ خبرنگار بود.

فدراسیون بین المللی ژورنالستان از افزایش کشته شدن کارمندان رسانه‌ای ابراز نگرانی کرده و از دولت‌ها خواسته است تا اقدامات جدی‌تری را در حمایت از خبرنگاران و ژورنالیزم آزاد بردارند.

انتونی بلنگر، رییس فدراسیون بین المللی ژورنالستان در بیانیه‌ای گفت: "عدم اقدام تنها کسانی را که به دنبال سرکوب جریان آزاد اطلاعات و تضعیف توانایی افراد برای پاسخگو قرار دادن رهبران شان هستند، جسورتر می‌کند. "

طبق گزارش فدراسیون بین المللی ژورنالستان، امسال خبرنگاران بیش از هر کشور دیگری در اوکراین کشته شده اند. در جریان پوشش درگیری در اوکراین ۱۲ خبرنگار کشته شده که بیشتر آن اوکراینی استند، اما شهروندان سایر کشورها از جمله ایالات متحده نیز شامل آن‌ها می‌باشد. بسیاری از مرگ و میرها در نخستین هفته های پر از هرج و مرج جنگ اتفاق افتاد، اگرچه تهدید علیه خبرنگاران هنوز هم پابرجا است.

در بیانیهٔ این فدراسیون آمده است: "حکمرانی بوسیلهٔ وحشت توسط سازمان‌های جنایتکار در مکسیکو، و فروپاشی نظم و قانون در هایتی نیز به افزایش قتل‌ها کمک کرده است."

به گفتهٔ این فدراسیون سال ۲۰۲۲ یکی از مرگبارترین سال‌ها برای خبرنگاران در مکسیکو بوده و در حال حاضر خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران محسوب می‌شود.

فدراسیون بین المللی ژورنالستان در جریان بحران سیاسی امسال در پاکستان، پنج مورد مرگ خبرنگاران را ثبت کرده و نسبت به تهدیدهای جدید برای خبرنگاران در کلمبیا و ادامه خطر برای خبرنگاران در فلیپین، با وجود رهبری جدید در آنجا، هشدار داده است.

فدراسیون بین المللی ژورنالستان مستقر در بروکسل از ۶۰۰ هزار کارمند رسانه‌ای، اتحادیه‌ها و نهادها در بیش از ۱۴۰ کشور نمایندگی می‌کند.

در همین حال طالبان نیز از زمان به دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱، محدودیت های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال کرده اند که امنیت و رفاه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به خطر انداخته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در جریان بیشتر از یک سال گذشته، حد اقل ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به ثبت رسانده که این واقعات شامل بازداشت‌، خشونت فزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتا کشته‌شدن دو کارمند رسانه‌ای بوده است.

مرکز خبرنگاران همچنان گفته است که در این مدت، ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توام با خشونت و تهدید توسط طالبان به ثبت رسیده است.

همچنان در تازه‌ترین مورد، هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از افزایش بی‌سابقۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که در بیشتر از یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ مورد نقض حقوق بشری علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

XS
SM
MD
LG