لینک های دسترسی

Breaking News

حملات کابل را ISI سازماندهی می کند - امنیت ملی


پاکستان دست داشتن در حملات کابل را رد کرد.
پاکستان دست داشتن در حملات کابل را رد کرد.
در حملۀ پنج مهاجم مسلح بر یک دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ساحۀ دارالامان کابل، به اضافۀ مهاجمین پنج نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شد.

وزارت داخلۀ افغانستان گفته است که در میان کشته شدگان دو منسوب پولیس یک نامزد شورای ولایتی و دو غیر نظامی شامل اند. هشت نفر دیگر به شمول چهار منسوب پولیس و چهار کارمند کمیسیون انتخابات در این رویداد زخم برداشتند.

حشمت الله ستانکزی سخنگوی پولیس کابل به صدای امریکا گفت که پس از نزدیک به چهار ساعت درگیری، ساحه اکنون تحت تصرف نیروهای امنیتی است. به گفتۀ مقام ها در جریان درگیری ۷۰ کارمند انتخابات و افراد ملکی در محوطه دفتر ساحه یی کمیسیون انتخابات گیر مانده بودند.

دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل انتخابات در منطقه سناتوریم دارالامان در نزدیکی خانه اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یک مرکز جلب و جذب اردوی ملی، وزارت انرژی و آب و چندین ساختمان دیگر دولتی و غیردولتی موقعیت دارد.

وزارت داخلۀ افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که این حمله یکی دیگر از دسایسی خارجی است که در بیرون از مرز های افغانستان برای اخلال انتخابات طراحی شده بود. هرچند از کدام کشور خارجی در خبرنامه نامی برده نشده است، اما همچو حملات اغلباً به استخبارات منطقه به ویژه پاکستان نسبت داده می شود.

پاکستان شریک حمله بر سرینا

از سوی دیگر ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان می گوید برخی اسناد و شواهدی به دست آمده است که ثابت می سازد پاکستان در طراحی و سازماندهی حملات دهشت افگنی بر هوتل کابل – سرینا دست داشته است.

لطف الله مشعل، سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان در یک نشست خبری گفت که با هدف قراردادن ناظرین بین المللی انتخابات، مجاورت هوتل با ارگ که می توانست خبر ساز باشد و ضربه زدن به اعتبار اقتصادی افغانستان با هدف برهم زدن انتخابات انجام شده است.

سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان دلایل متعددی را برای دست داشتن استخبارات پاکستان در این حمله بر شمرد و گفت که اکثر کارمندان این هوتل پاکستانی هستند که در بخش های مهم این هوتل کار می کنند.

آقای مشعل گفت در شب های پیش از حمله ۴۰ تا ۵۰ نفر پاکستانی در هوتل سرینا وجود می داشتند و نیز شماری از دیپلومات ها و کارمندان سفارت پاکستان برای صرف غذا به هوتل می آمدند، اما در شب حادثه تنها یک شهروند پاکستانی در این هوتل حضور داشت.

در حمله بر هوتل سرینا ۹ شهروند افغان و خارجی کشته شد.
در حمله بر هوتل سرینا ۹ شهروند افغان و خارجی کشته شد.
لطف الله مشعل همچنان گفت که یک تن از کارمندان سفارت پاکستان پیش از وقوع این حمله، به بهانۀ استفاده از کلپ سپورتی هوتل به صورت غیر قانونی از سالون ها، تاسیسات امنیتی و دهلیز هایی که حق رفتن به آنرا نداشته است فلمبرداری کرده بود.

آقای مشعل همچنان گفت که ریاست امنیت ملی اطلاع دقیق دارد که یکی از کارمندان پاکستانی هوتل سرینا با ISI در تماس بوده، اما یک هفته پیش از وقوع حمله به این هولت وظیفه اش را ترک کرده و از افغانستان خارج شده است. او استدلال کرد که این علایم نشان می دهد که همۀ این افراد از قبل در مورد حادثه اطلاع داشتند.

از سوی دیگر وزارت خارجه پاکستان دست داشتن استخبارات آن کشور در حمله به هوتل سرینا را رد کرده و ادعای حکومت افغانستان را به شدت ناراحت کننده خوانده است.

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که پس از هر حمله در افغانستان، فوراً پاکستان متهم به دست داشتن در آن می شود که به گفتۀ مقام های پاکستانی چنین گزارش ها کمک کننده نبوده و باید متوقف شود.

طالبان هشدار داده بودند که امنیت انتخابات را برهم خواهند زد، اکنون با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در افغانستان، حملات آن گروه روزتاروز بیشتر و شدید تر شده می رود.
XS
SM
MD
LG