لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: واشنگتن و کابل از خشونت‌های طالبان نگران اند 


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده امروز ۱۷ جولای (۲۷ سرطان) با محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ افغانستان در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرد.

در اعلامیهٔ ریاست جمهوری آمده است که هر دو جانب از افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده و گفتند که باید این خشونت‌ها پایان یابد.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که کابل و واشنگتن تاکید کردند که باید مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان هرچه زودتر آغاز شود.

در این حال،‌ آقای عبدالله در صفحهٔ فیس‌بوک اش نوشته است که تکمیل شدن روند تبادلهٔ زندانیان نیز در جریان این مکالمهٔ به بحث گرفته شد.

ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که مشاور امنیت ملی امریکا حمایت کشوراش را از "افغانستان متحد، دموکرات و واحد که دوباره به مکان امن برای تروریزم مبدل نگردد، تصریح کرد."

این در حالی است که شماری از مقامات نظامی امریکا و برخی از اعضای کانگرس این کشور خشونت‌های گروه طالبان را غیرقابل پذیرش خوانده اند.

پیش از آن، ستیفانو پونتیکورو، نمایندهٔ ملکی ناتو در افغانستان به صدای امریکا گفته بود که حملات طالبان بر نیروهای افغان و غیرنظامیان غیر قابل پذیرش است.

آقای پونتیکورو به تاریخ ۳۱ جوزا گفت: "این کارسبب ایجاد مشکلات می‌شود، روند آزادی زندانیان را با مشکل مواجه می‌سازد و زمینهٔ مذاکرات بین الافغانی را مختل می‌کند. ما می‌دانیم که طالبان به این باور اند که افزایش خشونت‌ها به گونه تخنیکی موقف طالبان را در مذاکرات قوی می‌کند، اما این یک برداشت غلط است."

در کنار این، کشورهای منطقه، ملل متحد و سازمان همکاری های اسلامی نیز افزایش خشونت‌ها را از سوی طالبان غیرقابل پذیرش خوانده و بر کاهش آن تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG