لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال ارشد امریکایی طالبان را به نقض توافق با امریکا متهم کرد


یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده گفته است که طالبان با افزایش خشونت ها در افغانستان از توافقنامه صلح سر پیچی کرده اند.

کنیت مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام) گفته است که طالبان پس از امضای توافقنامۀ دوحه، حملات شان را بر قوای امریکایی و ایتلاف متوقف کرده، اما بیشتر از هر زمان دیگر حملات خود را بالای نیروهای افغان افزایش داده اند.

در توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در شهر دوحۀ قطر امضا شد، بر کاهش خشونت طالبان، کاهش حضور نظامیان امریکایی در افغانستان به مرز ۸۶۰۰ نفر در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند و خروج کامل قوای خارجی در جریان ۱۴ ماه، رهایی زندانیان طالبان و حکومت افغانستان و آغاز مذاکرات بین الافغانی توافق شده است.

در حالیکه ایالات متحده پس از امضای توافقنامۀ صلح با طالبان حضور نظامی خود را در افغانستان به مرز ۸۶۰۰ نفر کاهش داده است، جنرال مک‌کینزی در مصاحبۀ اختصاصی با صدای امریکا گفت که اگر طالبان خواهان افغانستان عاری از حضور نظامیان خارجی اند، پس باید به تعهدات شان پابند بمانند و گفتگوهای بین الافغانی را که به گفتۀ وی "مهم‌ترین گام در پیشرفت روند صلح افغانستان است" آغاز کنند.

طالبان تا کنون ۶۰۰ اسیر دولت را از بند رها کرده اند، اما از گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان ابا ورزیده اند. هرچند مقام‌های حکومت افغانستان مدعی اند که در جمع اسیران رها شده از قید طالبان، ۱۷۵کارمند ملکی و ۷۵ تن از نیروهای خیزش مردمی شامل اند.

قطع روابط با القاعده و داعش نیز از شرایط توافقنامه صلح امریکا – طالبان است، اما جنرال مک‌کینزی باورمند نیست که طالبان روابط شان را با گروه تروریستی القاعده قطع کرده باشند.

آقای مک‌کینزی گفت: "می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که القاعده، داعش و یا کدام گروه دیگر افراطی نتوانند در افغانستان مستقر شده و حملاتی را بالای غرب طراحی کنند. این یک بار اتفاق افتاده است ما نمی خواهیم این اتفاق دوباره رخ دهد. "

در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه روسیه به خاطر کشتن نظامیان امریکایی به طالبان انعام می‌دهد، آقای مک‌کینزی این موضوع را "نگران کننده" توصیف کرد و گفت که ایالات متحده هنوز در حال بررسی این موضوع است، اما به گفتۀ وی تا کنون چیزی در این خصوص به دست نیامده است.

روزنامۀ نیویارک تایمز ماه گذشته گزارش داد که استخبارات ایالات متحده پی برده است که ادارۀ استخبارات روسیه در مقابل کشتن نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان به تندروان مرتبط به گروه طالبان به گونۀ انعام پول پرداخت می‌کرد.

گزارش نیویارک تایمز که در آن منابع ادعا کرده اند که اطلاعات در مورد انعام روسیه به طالبان به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده نیز گزارش داده شده است، غوغای سیاسی را در واشنگتن برپا کرد.

با اینحال، فرمانده سنتکام روابط روسیه-طالبان را نفی نکرد و گفت که روسیه در تلاش حفظ روابط شان با طالبان است و از فرصت پیش آمده به اشکال مختلف استفاده می‌کنند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که با گذشت ۱۳۵ روز ازامضای توافقنامۀ امریکا-طالبان مرحلۀ نخست این سند تکمیل شده است و مرحلۀ دوم آن که وابسته به شرایط است، آغاز شده است. در مرحلۀ دوم باید مذاکرات بین الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان آغاز شود، مذاکراتی که معلوم نیست چی زمانی آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG