لینک های دسترسی

Breaking News

معاون رییس جمهور امریکا در نشست سران کشورهای آسین اشتراک می‌کند


قرار است کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، هفتهٔ آینده در نشست سران کشورهای جنوب شرق آسیا (آسین) در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا، اشتراک کند.

هریس سال گذشته حین دیدارش از کشورهای جنوب شرق آسيا ، در جزیره پالاوان در فیلیپین كه در ۳۳۰ کیلومتری شرق جزایر مورد مناقشه اسپراتلی در دریای جنوب چین موقعيت دارد، توقف کرد تا عدم رضایت‌اش را از ادعای ارضی چین نشان دهد.

انتظار می‌رود که خانم هریس هفتهٔ آینده در دیدار با رهبران آسين در جاکارتا در مورد دریای جنوب چین که مسیر مهم برای تجارت بین المللی تلقی می‌شود، بحث کند. چین، تایوان و چهار عضو دیگر آسین بشمول ویتنام، فیلیپین، مالیزیا و برونى ادعاهای مشترك مبنى بر تماميت خواهى مديريت اين آب‌ها توسط چین را دارند.

کرن ژان پيير، سخنگوى قصر سفيد، در مورد سفر خانم هریس گفت: "انتظار می‌رود که معاون رییس‌جمهور در طول دیدارهایش در جاکارتا درباره دریای جنوب چین نیز بحث کند. معاون رييس جمهور حمایت ما را از آزادی ابحار ، حل مسالمت آمیز اختلافات و پایبندی به قوانین بین المللی از جمله آزادی دریانوردی را مجدداً یادآوری خواهد کرد."

از دیگر موضوعات کلیدی می‌توان به بحران میانمار اشاره کرد، جایی که از زمان کودتای نظامی سال ۲۰۲۱ هزاران نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده اند.

پس از کودتای نظامی در میانمار،‌ تعزیرات شدید بین المللی بر نظامیان آن کشور اعمال شد،‌اا آسين با وجود تحریم های بین المللی مختلف، نتوانسته این عضو خود را وادار به بازگشت به دموکراسی کند.

انتونى بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از لزوم وارد کردن فشار بر رژیم نظامی میانمار می‌گوید: "در میانمار، ما باید رژیم نظامی را برای توقف خشونت، اجرای اجماع پنج ماده‌ای آسين و حمایت از بازگشت به حکومت دموکراتیک تحت فشار قرار دهیم."

انتظار می رود هریس همچنین تهاجم روسیه بر اوکراین را محکوم کند. آسين در قبال جنگ روسيه در اوکراین خاموش بوده است. اعضای آسین در مورد پیامدهای جنگ اظهار نگرانی کرده، اما روسیه را که تامین‌کننده کلیدی تسلیحات برای این کشورها می‌باشد، محکوم نه کرده است.

در نشست آسین در جاکارتا، چالش کلیدی دیگری یعنی آلودگی هوا نیز به بحث گرفته خواهد شد. پایتخت اندونیزیا یکی از آلوده ترین شهرهای جهان در این ماه بوده است و باشندگان آن با افزایش غبار و دود دست و پنجه نرم می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG