لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: القاعده افسانه ای بیش نیست


رئیس جمهور افغانستان گفته است که شبکۀ القاعده بیشتر از آنکه واقعیت داشته باشد، یک افسانه است. او گفته است کشورش قربانی جنگی است که در آن منفعتی ندارد.

آقای کرزی در مصاحبه با روزنامۀ واشنگتن پست در پاسخ به پرسش در مورد شکست القاعده استدلال کرده است که آن شبکه هیچ قرارگاهی ندارد و به گفتۀ وی نمی توان در مورد شکست چیزی حرف زد که نتوان آن را دید.

چنین بیانات، مقام های ایالات متحده را که به کشته شدن بیشتر از ۲۳۰۰ سرباز امریکایی و صرف بیشتر از ۶۰۰ میلیارد دالر برای شکست القاعده و طالبان و بازسازی افغانستان اشاره می کنند، به حیرت انداخته است.

اجمل بلوچ زاده، سخنگوی ستاد انتخاباتی زلمی رسول در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که پاکستان مسیر تعهدات ایالات متحده را از سوی افغانستان منحرف ساخته و به سود خود از آن استفاده کرده است که این موضع گیری کنونی رئیس جمهور افغانستان از این امر ناشی می شود.

اما صفت الله صحاف صافی، رئیس مرکز رسانه های حکومت افغانستان می گوید که ایالات متحده همانطوریکه رئیس جمهور کرزی به روزنامۀ واشنگتن پست گفته است، در خصوص مبارزه با پناهگاه های تندروان در پاکستان عهد شکنی کرده است. به گفتۀ آقای صافی همین کارکرد های امریکا، روش نرم کابل را به یک برخورد خشک و خشن دیپلوماتیک مبدل ساخته است.

اهداف امریکا

روزنامۀ واشنگتن پست از قول رئیس جمهور کرزی نگاشته است که حضور ایالات متحده در افغانستان نه به خاطر یاری به افغان ها نه بلکه به خاطر تامین امنیت و منافع امریکا و امریکایی ها است.

محمود صیقل، از ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله می گوید که گفته های رئیس جمهور کرزی بیشتر بازتابدهندۀ اندیشه ها و عقده های شخصی وی با حکومت امریکا است تا اینکه بیان دیدگاه مردم افغانستان باشد.

به باور آقای صیقل، آقای کرزی هراس دارد که مبادا نامش در تاریخ به عنوان رهبری ثبت شود که از امریکا دستور می گرفت. او همچنان می گوید که آقای کرزی تلاش زیادی کرد تا برای مهندسی کردن نتایج انتخابات حمایت غرب به ویژه ایالات متحده را کمایی کند.

اما به گفتۀ این تحلیلگر اکنون چنین بر می آید که آبرومندی افغانستان و جهان در گرو برگزاری انتخابات شفاف و عاری از تقلب است.

ایستادگی آقای کرزی به پیش شرط هایش برای امضای توافقنامۀ امنیتی با ایالات متحده، به بن بست انجامیده است. حتا تماس اخیر تلیفونی باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده با حامد کرزی که از دید شماری از کارشناسان آخرین تلاش برای امضای این سند بود، ناکام ماند.

آگاهان به این باور اند که تماس اخیر، آخرین ارتباط بین آقای کرزی به صفت رئیس جمهور افغانستان و بزرگترین متحد و کمک کنندۀ غربی آن کشور خواهد بود و توافقنامۀ امنیتی احتمالاً آغازگر فصل جدید در روابط ایالات متحده با حکومت آیندۀ افغانستان خواهد بود.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG