لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور قزاقستان به نیروهایش: ناآرامی کنندگان را با گلوله بکشید 


نیروهای امنیتی قزاقستان
نیروهای امنیتی قزاقستان

قاسم جومارت توقایف​، رییس جمهور قزاقستان امروز هفتم جنوری (۱۷ جدی) در یک سخنرانی تلویزیونی در تلاش برای رسیدگی به تظاهرات خشونت‌بار، به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد تا افرادی را که در ناآرامی‌های دست دارند، "بدون هشدار به ضرب گلوله" بکشند.

رییس جمهور قزاقستان گفت که مذاکره با اعتراض‌کنندگان "جنایت‌کار و قاتل" اقدام "احمقانه" است.

پس از اعتراضات به پیشنهاد این کشور برای حضور نیروهای نظامی کشورهای هم‌پیمان آن به شمول روسیه، آقای توقایف گفت که نیروهای حافظ صلح روسیه برای مدت موقت جهت تامین امنیت به این کشور اعزام شده اند.

پس از آنکه نیروهای روسی در قزاقستان حضور یافتند، ایالات متحده به آنان هشدار داد که کنترول تاسیسات قزاقستان را به دست نگیرند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که ایالات متحده مراقب هر گونه تخطی‌های حقوق بشری در قزاقستان خواهد بود.

پیش از آن، آقای توقایف در یک بیانیه‌ای گفت که نظم در این کشور پس از ناآرامی‌ها به گونهٔ گسترده مجدداً احیا شده است.

رهبر قزاقستان علاوه کرد: "مقامات محلی بر وضعیت کنترول دارند. اما تروریست‌ها هنوز هم با استفاده از سلاح ملکیت‌های شهروندان را آسیب می‌زنند. بدین ملحوظ، اقدامات ضد دهشت افگنی باید تا زمانی ادامه داشته باشد که تندروان به گونهٔ کامل از بین بروند."

این در حالی است که خبررسانی رویترز گزارش داده است که صدای فیر صبح امروز نیز در شهر الماتا شنیده می‌شد.

وزارت داخلهٔ قزاقستان امروز در اعلامیه‌ای گفت که در جریان ناآرامی‌ها ۲۶ جنایت‌کار مسلح از بین برده شده و بیش از ۳۰۰۰ نفر دیگر بازداشت شده اند.

این وزارت همچنان گفته است که ۱۸ منسوب پولیس و اعضای گارد ملی از زمان آغاز تظاهرات کشته شده اند.

خبررسانی‌های بین المللی هنوز هم از گلوله‌باری های پراکنده در این کشور خبر می‌دهند.

تظاهرات در قزاقستان در اواخر هفته در اعتراض به افزایش نرخ نفت در بخش‌های غربی این کشور آغاز شد. این تظاهرات به زودی به سراسر این کشور گسترش یافت و دامنهٔ آن پهن شد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که سرعت این تظاهرات نارضایتی مردم را نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۱ پس از گرفتن استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق، زیر یک نظام اقتدارگرا زندگی می‌کنند.

پیش از این،‌ انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده، اوایل صبح پنجشنبه با مختار تلوبردی، وزیر خارجهٔ قزاقستان، تماس گرفت و بر حل مسالمت آمیز و احترام به آزادی رسانه‌ها تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که آقای بلینکن در این تماس بر حمایت ایالات متحده از قزاقستان تاکید کرده و گفته است که واشنگتن از قانون اساسی، به شمول آزادی رسانه ها،‌ احترام به حقوق بشر و حل مسالمت آمیز بحران به وجود آمده در قزاقستان حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG