لینک های دسترسی

Breaking News

ایتلافی به رهبری روسیه به قزاقستان نیرو اعزام کرد


Kazakhstan Protests
Kazakhstan Protests

ایتلافی به رهبری روسیه می‌گوید که قوای حافظ صلح خود را به خاطر ایجاد "ثبات" به قزاقستان اعزام کرده است.

این ایتلاف اعتراضات گستردهٔ مردمی را مقصر هرج و مرج در این کشور عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق قلمداد کرده و ادعا کرده است که این اعتراضات در اثر "دخالت خارجی" صورت گرفته است.

قزاقستان که دارای ذخایر غنی انرژی است، از دیر زمانی به این سو به مثابهٔ یکی از با ثبات ترین کشور های آسیای مرکزی به شمار می رفت که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

اما پس از بروز اعتراضات، این کشور با بزرگترین بحران مواجه شده است که در چند دههٔ گذشته،‌ بی سابقه بوده است.

قاسم جومارت توقایف، رییس جمهوری قزاقستان،‌ اوایل صبح پنجشنبه ششم جنوری (۱۶ جدی) در جریان سخنرانی اش به ملت گفت که از سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه خواسته تا آنچه وی آنرا "گروه های تروریستی" خواند، مبارزه کند،‌ گروه های که به گفته‌ٔ آقای توقایف، در خارج آموزش گسترده دیده اند.

این سازمان شش عضو دارد که شامل ارمنستان،‌ بلاروس، قزاقستان، قرغزستان، تاجیکستان و روسیه می شود.

به تعقیب این درخواست،‌ نیکول پاشینیان، صدراعظم ارمنستان و رییس سازمان پیمان امنیت جمعی،‌ در صفحهٔ‌ فیسبوک خود نوشت که این سازمان به صورت دسته جمعی قوای حافظ صلح خود را برای مدت محدود به قزاقستان اعزام خواهد کرد تا اوضاع در آن کشور را که در اثر "دخالت خارجی" بی ثبات شده است،‌ با ثبات سازد.

آقای توقایف همچنین گفته است که به پنج طیاره دستور عملیات داده است و قوای هوایی قزاقستان در الماتا،‌ بزرگترین شهر آن کشور "درگیر جنگ شدید" است.

رییس جمهور توقایف قبلا هشداد داده بود که "قصد دارم تا حد امکان سخت عمل کنم و ما همه با هم به این دورهٔ تاریک قزاقستان فایق آیم.''

اعتراضات در قزاقستان که نفوس آن به ۱۹ میلیون نفر می رسد، در هفتهٔ جاری پس از آن سراسری شد که قیمت تیل در سال نو میلادی افزایش پیدا کرد.

معترضان گفته اند که با در نظر داشت ذخایر غنی تیل در قزاقستان، افزایش قیمت تیل در آن کشور غیر منصفانه است.

واکنش ها به اعتراضات قزاقستان

مسکو که متحد نزدیک رژیم قزاقستان است، خواهان راه حل صلح آمیز از طریق گفتگو شده است، نه از طریق خشونت در جاده ها و نقض قوانین.

اتحادیهٔ اروپا و ملل متحد خواهان "خویشتن داری" همه جناح ها شده است، در حالیکه واشنگتن از مقام های قزاقستان خواسته است تا به معترضان اجازه دهند تا خواست های خود را به صورت "صلح آمیز" بیان کنند.

خبرگزاری فرانس پرس از قول جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، گزارش داده است که معترضات در قزاقستان باید قادر باشند تا "خواست های مسالمت آمیز خود را بیان کنند" و از مقام های آن کشور خواسته است تا در برابر معترضان از "خویشتن داری" کار بگیرند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا،‌ تخریب ملکیت ها در قزاقستان را محکوم کرد و در عین حال، از قطع انترنت توسط حکومت آن کشور، انتقاد کرد.

آقای پرایس با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "ما از همه قزاقستانی‌ها می خواهیم تا به نهاد‌های قانون اساسی، حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها به شمول بازگرداندن خدمات انترنتی احترام بگذارند و از آن دفاع کنند."

معترضان در شهر الماتا به ساختمان های حکومتی از جمله دفتر شاروال نیز هجوم بردند
معترضان در شهر الماتا به ساختمان های حکومتی از جمله دفتر شاروال نیز هجوم بردند

آقای پرایس از همه جناح همچنین خواسته است تا برای حالت اضطراری آن کشور راه حل مسالمت آمیز پیدا کنند. ​

وزارت داخلهٔ قزاقستان گفته است که در اثر این ناآرامی ها ده‌ها تن به شمول ۱۳ پولیس کشته و بیش از یک هزارنفر به شمول ۳۵۰ پولیس زخمی شده اند. پولیس همچنین گفته است که بیش از ۲۰۰ معترض را تا حال بازداشت کرده است.

در قزاقستان که در سال ۱۹۹۱ در خلال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام استقلال کرد، نارضایتی و اعتراض به‌ندرت مشاهده می شود، زیرا حکومت قزاقستان مخالفت واقعی اندکی را تحمل می کند و این کشور به خاموش ساختن صدا های مستقل متهم است.

XS
SM
MD
LG