لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار امریکا به مسکو: ناظر اقدامات نیروهای روسی در قزاقستان خواهیم بود


نیروهای حافظ صلح روسی
نیروهای حافظ صلح روسی

ایالات متحده روز پنجشنبه ششم جنوری (۱۶ جدی) به قوای روسی که در قزاقستان مستقر شده است، هشدار داد که امریکا و در واقع جهان ناظر هر گونه تخطی حقوق بشر در آن کشور خواهد بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مراقب هر گونه اقدام روسیه خواهد بود که ممکن زمینه را برای تصرف ادارات قزاقستان مساعد سازد.

خبرگزاری فرانس پرس از قول آقای پرایس گزارش داده است که حکومت قزاقستان باید توضیح بدهد که روی چه منطقی از سازمان پیمان امنیت جمعی دعوت کرده تا به آن کشور نیرو اعزام کند.

نیکول پاشینیان، صدراعظم ارمنستان و رییس کنونی سازمان پیمان امنیت جمعی گفته است که متحدین به تقاضای پاسخ داده اند که در نتیجه "دخالت خارجی" در قزاقستان رخ داده است، اما در این مورد جزییات ارایه نکرد.

آقای پرایس بدون پاسخ به اتهام "دخالت خارجی" در قزاقستان گفت که ایالات متحده از حکومت قزاقستان می خواهد تا به عوامل ناآرامی‌ها رسیدگی کند که موجب اعتراضات گسترده شده است.

اعتراضات در قزاقستان که نفوس آن به ۱۹ میلیون نفر می رسد، در هفتهٔ جاری پس از آن سراسری شد که قیمت نفت در سال نو میلادی افزایش یافت.

معترضان گفته اند که با در نظر داشت ذخایر غنی نفت در قزاقستان، افزایش قیمت نفت در آن کشور غیر منصفانه است.

آقای پرایسً ضمن اینکه حکومت قزاقستان را "شریک" امریکا خواند گفت که "ما امیدواریم که حکومت قزاقستان به زودی قادر شود تا به مشکل که اساساً جنبه اقتصادی و سیاسی دارد،‌ رسیدگی کند."

پیش از این،‌ انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده، اوایل صبح پنجشنبه با مختار تلوبردی، وزیر خارجهٔ قزاقستان، تماس گرفت و بر حل مسالمت آمیز و احترام به آزادی رسانه‌ها تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که آقای بلینکن در این تماس بر حمایت ایالات متحده از قزاقستان تاکید کرده و گفته است که واشنگتن از قانون اساسی، به شمول آزادی رسانه ها،‌ احترام به حقوق بشر و حل مسالمت آمیز بحران به وجود آمده در قزاقستان حمایت می‌کند.

وزارت داخلهٔ قزاقستان گفته است که در اثر این ناآرامی‌ها ده‌ ها تن، به شمول ۱۳ منسوب پولیس کشته و بیش از یک هزارنفر، به شمول ۳۵۰ منسوب پولیس زخمی شده اند. پولیس همچنین گفته است که بیش از ۲۰۰ معترض را تا حال بازداشت کرده است.

خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش داده است که یک پولیس در جریان خشونت‌ها سر بریده شده است.

معترضان روز چهار شنبه وارد ریاست جمهوری قزاقستان و دفتر شاروالی شهر الماتا نیز شدند و شماری از دفاتر را تخریب کردند و موتر‌های پولیس و ساختمان‌های حکومتی را به آتش کشیدند.

با وجود برخورد شدید پولیس، معترضان روز پنجشنبه بار دیگر به جاده‌های شهر الماتا بر‌آمدند.

XS
SM
MD
LG