لینک های دسترسی

Breaking News

تحول درنقش تغییر علایق امریکا به افغانستان نیست


kerry meet sartaj aziz
kerry meet sartaj aziz

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده درجریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط خارجی صدراعظم پاکستان گفت " در حالیکه نقش ایالات متحده در افغانستان در حال تغییر است لکن علایق ما در افغانستان و منطقه به حال خود باقی میماند."

کری علاوه کرد " ما به کمک و اموزش نیروهای افغان ادامه خواهیم داد تا امنیت کشور خود را تامین نمایند. ما همچنین به مشوره نزدیک با رهبران پاکستان در مورد تحولات اخیر افغانستان ادامه میدهیم و از ملاقات ها و تبادل نظر اخیر میان مقامات ارشد افغانستان و پاکستان خرسند هستیم"

وزیر امور خارجه امریکا عملکرد رهبران پاکستان را در مبارزه علیه طالبان که آنرا تهدید امنیتی پاکستان، ایالات متحده و متحدان میخواند ، ستایش به عمل اورد و گفت عملیات نظامی علیه گروه های افراطگرا در پاکستان نتایج قابل توجهی داشته لکن به این معنی نیست که مأموریت به پایان رسید،

وی گفت بایداطمینان حاصل شود که افراطگرایان درآن کشور و یا جا های دیگر، بعد ازین قادر به داشتن جای امن نگردند.

کری تاکید کرد که پاکستان باید علیه گروه های تروریستی که علایق ایالات متحده، افغانستان و هند را تهدید میکنند، مبارزه کند و ضمن ابراز خرسندی از انجام عملیات از سوی پاکستان علیه گروه های دهشت افگن گفت که گروه های تروریستی مانند طالبان پاکستانی و افغان ،شبکه حقانی، لشکر طیبه، و سایر گروه ها نه تنها تهدید در برابر پاکستان و همسایگان آن می باشند، بلکه تهدید برای ایالات متحده و جهان به شمار میروند.

اقای کری، نیروهای پاکستانی را سزاوار امتیاز به خاطر انجام عملیات نظامی در وزیرستان شمالی و مناطق دیگر دانست.

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط خارجی صدراعظم پاکستان روی فعالیت این گروه های تندرو در پاکستان ابراز نظر کرد و بیان داشت تا جائیکه به شبکه حقانی مربوط می شود، بعد از ختم عملیات وزیرستان شمالی، زیربنا های آنها کاملا نابود شده است.

عزیز بیان داشت که تعهد ما به افغانستان و روی عدم اجازه به استفاده از قلمرو ما علیه هر کشور، بدون این عملیات در وزیرستان شمالی ممکن نبود. بنابراین تا حدی توانایی انجام ماموریت توسط این گروه از اینجا به افغانستان مشهوداً ازبین رفته است.

کری درحالیکه میگوید عملیات در وزیرستان شمالی نتایج قابل توجهی داشته، اما به گفتۀ وی این گروه های تروریستی هنوز هم یک تهدید عمده در منطقه می باشند.

این درحالیست که مقامات ارشد وزارت خارجۀ امریکا روز گذشته ابراز نمودند که پاکستان تمایل تازه را برای حمله بر شورشیان دروزیرستان شمالی ، در امتداد مرزبا افغانستان تبارز داده است که با تلاش عدم تفکیک میان طالبان خوب و طالبان بد همراه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG