لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد و باجوه در مورد صلح افغانستان: اشتباهات گذشته تکرار نشود


زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا در امور مصالحۀ افغانستان و سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در دیدار با مقام‌های پاکستانی در مورد روند صلح افغانستان صحبت کردند.

سفارت ایالات متحده در اسلام آباد روز پنجشنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای خلیلزاد در دیدار با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان تاکید کرده است که اشتباهات گذشته نباید تکرار شود.

در این خبرنامه آمده است: " او [خلیلزاد] و جنرال باجوه اتفاق نظر داشتند که مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی فرصت تاریخی برای دست یافتن به صلح در افغانستان و منطقه است. آنان همچنان موافق بودند که این فرصت نباید از دست برود و اشتباهات گذشته نباید تکرار شود."

زلمی خلیلزاد، سکات میلر و قمر جاوید باجوه در این ملاقات بر ضرورت کاهش چشمگیر خشونت در افغانستان تاکید کرده اند.

سفارت امریکا در اسلام آباد در این اعلامیه افزوده است: "آنان همچنان در این دیدار در مورد سفر آیندهٔ عمران خان، صدر اعظم پاکستان به افغانستان و نقشۀ راه که رهنمود روابط پاکستان-افغانستان پس از توافقات صلح خواهد بود، بحث کردند."

آقای خلیلزاد در حالی سفرهای خود را به منطقه از سر گرفته است که با گذشت سه هفته از آغاز مذاکرات میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان، هنوز گروه‌های تماس دو طرف روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده اند.

از سوی دیگر، همزمان با ادامۀ مذاکرات در دوحه، خشونت در افغانستان افزایش یافته است.

وزارت داخلۀ افغانستان گزارش داده است که گروه طالبان در جریان دو هفته نزدیک به ۶۵۰ حمله تهاجمی را راه اندازی کرده که در آن ۶۹ غیرنظامی کشته و ۱۴۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

جامعۀ جهانی، به شمول ایالات متحده، ناتو، اتحادیه اروپا و ملل متحد افزایش خشونت‌ها را در افغانستان غیرقابل پذیرش خوانده و از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته اند تا هر چه زودتر‌ آتش‌بس کنند.​

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز دو روز پیش در پایان سفرش به قطر در سخنرانی در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه خطاب به طالبان گفت که آن گروه شجاعت به خرج داده و آتش‌بس سرتاسری را اعلام کند.

XS
SM
MD
LG