لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: پس از توافق با طالبان نیز از قوای افغان حمایت می‌کنیم


ایالات متحده گزارش های را رد کرد که گویا بر اساس توافقی که قرار است میان ایالات متحده و طالبان در قطر نهایی شود، امریکا بیش از این حکومت افغانستان حمایت نخواهد کرد.

در حالی که ایالات متحده و مذاکره کنندگان طالبان در تلاش نهایی ساختن یک توافقنامه در قطر اند، طالبان می‌گویند که این توافق به معنی پایان جنگ علیه حکومت افغانستان نیست.

یک قوماندان طالبان بدون ذکر نامش اش به خبرگزاری رویترز گفت: "ما به جنگ خود علیه حکومت افغانستان ادامه می‌دهیم و قدرت را به زور تصاحب می‌کنیم."

یک قوماندان دیگر طالبان که نخواست نامی از وی برده شود، به خبرگزاری رویترز گفته است که بر اساس توافقی که قرار است با ایالات متحده به زودی نهایی شود، پس از این طالبان علیه نیروهای امریکایی و نظامیان امریکایی علیه طالبان حملات شان را توقف خواهند داد.

او افزده است که ایالات متحده حمایت اش از حکومت کابل را نیز متوقف خواهد کرد و نیروهای افغان بدون حمایت نیروهای امریکایی درمقابل طالبان خواهند جنگید.

اما زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان این ادعا ها را شایعه پراگنی خوانده است.

آقای خلیلزاد در یک پیام تویتر به ادامۀ تعهد و همکاری ایالات متحده با قوای افغان، تاکید کرده است.

سخنگویان طالبان تا حال دراین مورد اظهار نظر نکرده اند.

در این حال، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که حمایت ایالات متحده امریکا از نیروهای امنیتی افغانستان دوامدار و پایدار است.

او افزود: "مشارکت ما بر بنیاد منافع مشترک است، تهدید ترورزیم مشترک است و باید به گونه ی مشترک با آن مبارزه کرد. مبارزه و قربانی ما تنها برای امنیت افغانستان نیست بلکه برای امنیت منطقه و امریکا است."

آقای صدیقی علاوه کرد: "باید اجازه ندهیم طالبان افغانستان را یک بار دیگر به لانه های ترورزیم جهانی مبدل سازد، یک بار دیگر القاعده و سایر گروه ها را زیر دامن خود جا بدهد و امنیت دنیا به ویژه امریکا را تهدید کند."

این در حالی است که حمد الله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان به تازگی به صدای امریکا گفت که تصامیم اصلی در مذاکرات بین الافغانی اتخاذ می‌گردد و "در نتیجۀ این مذاکره به برخی تفاهماتی دست خواهیم یافت که باعث این خواهد شد که ما بتوانیم به آنان [طالبان] در این سیستم جا دهیم. "

اظهارات آقای محب در مورد "جا دادن طالبان در سیستم" در حالی بیان می‌گردد که حکومت افغانستان همواره تاکید کرده است که طالبان باید به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارند، سلاح شان را به زمین نهاده و به یک زندگی عادی و سیاسی مدغم شوند.

XS
SM
MD
LG