لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: پس از توافق امریکا با طالبان 'مذاکرات بین‌الافغانی' آغاز می‌شود


زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان می‌گوید که "گفتگوهای بین‌الافغانی" پس از توافق امریکا با گروه طالبان آغاز خواهد شد.

نماینده ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان هفته گذشته به کابل رسید و پس از دیدار با مقام‌های حکومت افغانستان و اقشار مختلف در کابل، قرار است برای آغاز هشتمین دور گفتگوها با طالبان به قطر برود.

آقای خلیلزاد ناوقت روز شنبه ۲۸ جولای (۶ اسد) در صفحه تویتر اش گفته است: " حرف‌ها در بارۀ نشست بین‌الافغانی در کابل زیاد است. برای مشخص شدن این نشست پس از آن‌که ما توافقنامه‌های خود را پایان رساندیم، مذاکرات میان حکومت و طالبان آغاز خواهد شد."

او گفته است که این گفتگوها میان نمایندگان طالبان و یک هیات مذاکره‌ کننده همه‌شمول با حضور مقام‌های دولتی، نمایندگان احزاب، فعالان جامعه مدنی و زنان انجام خواهد شد.

گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته اند که "مذاکرات بین‌الافغانی" پس از اعلام زمان خروج سربازان امریکایی از افغانستان آغاز خواهد شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفخه تویتر خود گفته است: "مذاکرات بین‌الافغانی با تیم مشترک همه جهت‌های سیاسی خواهد بود. اداره کابل به حیث حکومت نه،بل‌که همجو سایر جهت‌ها یک جهت خواهد بود."

روز گذشته دولت افغانستان اعلام کرد که قرار است تا دو هفته دیگر مذاکرات مستقیم میان نمایندگان حکومت و طالبان آغاز شود.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان در اعلامیه‌ای گفت که کار برای تعیین یک هیات ۱۵ نفری از جانب دولت افغانستان، در حال نهایی شدن است.

براساس این اعلامیه، اعضای هیات مذاکره‌کنندۀ افغانستان با طالبان، از میان چهره‌هایی انتخاب می‌شوند که پیش از این در گفتگوهای دوحه نیز اشتراک کرده بودند.

در این اعلامیه آمده که بخش‌های مختلف جامعه، از جمله زنان و اعضای جامعه مدنی نیز در کنار علمای دینی در ترکیب این هیات شامل خواهند بود.

XS
SM
MD
LG