لینک های دسترسی

Breaking News

'خوشبینی محتاطانۀ' جنرال دنفورد به مصالحه با طالبان


فرمانده ارشد اردوی امریکا نسبت به رسیدن به تفاهمی با طالبان برای پایان جنگ در افغانستان، ابراز خوشبینی محتاطانه کرده است.

جنرال جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده این اظهارات را پس از سفر به کابل و دیدار با مقامات دولت افغانستان ابراز کرد.

او به خبرنگاران گفت: "ما همه به شکل محتاط خوشبین استیم، چون سفیر خلیلزاد حالا درگیر کاری است که در جریان تمام سال‌های حضور ما در افغانستان سابقه نداشته است."

آقای دنفورد، گفتگوهای زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با طالبان را همه جانبه توصیف کرد و گفت که علاوه بر دوحه، نشانه‌های امیدواری برای پایان جنگ با طالبان از جاهای دیگری چون اسلام‌آباد نیز به چشم می‌خورد.

او گفت: "در مقایسه با گذشته، حالا پیام‌های مثبت‌تری از اسلام‌آباد نیز در رابطه به مصالحه (با طالبان) شنیده می‌شود. در دوحه نیز روندی حالا به حرکت درآمده و برنامه‌هایی برای گفتگوهای بین‌الافغانی نیز پیش‌بینی می‌شود."

آقای دنفورد روز گذشته به کابل رفت و با مقامات دولت افغانستان، به شمول رییس جمهور اشرف غنی، دیدار کرد. همزمان با دیدار او از کابل، سه انفجار در این شهر صورت گرفت که منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و زخمی شدن ۴۵ نفر دیگر شد.

امریکا حدود ۱۴ هزار سرباز در افغانستان دارد که عمدتا به ارایه آموزش‌های نظامی به نیروهای این کشور مشغول اند.

پیش از این، مقامات گفته بودند که انتظار می‌رود پیش‌نویس توافق صلح با طالبان، قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نهایی شود.

انتظار می‌رود زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین این‌که از افغانستان علیه کشور دیگری حمله صورت نخواهد گرفت، آغاز گفتگوهای مستقیم طالبان با دولت افغانستان و نیز برقراری آتش‌بس دایمی، شامل این توافقنامه باشد.

XS
SM
MD
LG