لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: داعش دشمن مشترک طالبان و جامعه جهانی است


همزمان با گزارش‌ها از عملیات افراد طالبان بر یک مرکز داعش در کابل، زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان، این گروه را دشمن مشترک طالبان و جامعه جهانی عنوان کرده است.

آقای خلیلزاد روز چهارشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) در پیامی در تویتر گفت که همکاری علیه داعش می‌تواند بخش مهمی از روابط آینده باشد.

او افزود است: "در گزینه‌های موجود، تطبیق کامل توافقنامه دوحه بهترین راه در‌ پیش‌رو است و به تمام موارد نگرانی‌های افغان‌ها و جامعه جهانی می پردازد."

بر اساس توافقتنامۀ دوحه که بین ایالات متحده امریکا و طالبان به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میلادی در قطر امضا شد، طالبان باید روابط خود را با تمام گروه‌های تروریستی از جمله شبکه القاعده قطع کرده و برای سرکوب داعش در افغانستان اقدامات جدی کنند.

یک مقام طالبان دیروز گفت که نیروهای استخبارات آنان در جریان یک عملیات شبانه در کابل، سه عضو گروه دولت اسلامی یا داعش را کشتند و یک عضو این گروه را بازداشت کردند.

خلیل همراز، سخنگوی ادارۀ استخبارات حکومت طالبان ادعا کرد که این عملیات دوشنبه شب به وقت محل بالای یک ساختمان رهایشی در منطقهٔ کارتهٔ نو صورت گرفت.

هرچند طالبان همواره گفته اند که گروه دولت اسلامی در افغانستان حضور فزیکی و علنی ندارد، اما داعش در یک‌ونیم سال گذشته، مسوولیت مرگبارترین حملات را در کابل و اکثر ولایات افغانستان به عهده گرفته است.

در این حال، برخی از تحلیلگران افغان می‌گویند که طالبان برخلاف توافقنامه دوحه به روابط خود، با گروه‌‌های تروریستی به شمول شبکه القاعده ادامه داده و همچنان این گروه در سرکوب داعش در افغانستان ناتوان بوده است.

علیم‌داد علیم، کارشناس مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت: "[طالبان] در مورد داعش به تکرار صحبت کردند که داعش در افغانستان اولاً حضور ندارد و اگر وجود هم داشته باشد از طرف طالبان سرکوب شده و هیچ نوع تشویش و نگرانی نیست، اما داعش حملات گستردۀ خود را در نقاط مخلتف کابل و افغانستان انجام داده و مردم قربانی حملات داعش در افغانستان شدند."

محمد رادمنش، آگاه مسایل نظامی به صدای امریکا گفت که نه تنها گروه داعش، بلکه طالبان نیز دشمن مردم افغانستان اند و آنان با انفجار و انتحار، استراتیژی مشترک در این کشور دارند.

آقای رادمنش افزود: "طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه، از مدارس حقانیه فارغ شدند که نصاب تعلیمی آنها مبارزه علیه جامعه مدنی است و همه استراتیژی مشترک دارند."

این در حالی است که اخیراً سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه گفت که شمار تندروان شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ رسیده است و بیشتر این تندروان در ولایات شمالی این کشور مستقر اند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اناتولی سدروف، لوی‌درستیز این پیمان به تاریخ ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در یک نشست خبری گفت که تا ۴۰۰۰ نفر از تندروان شاخهٔ خراسان داعش در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان جابجا شده‌اند.

به گفتهٔ سدروف، گروه‌های متعدد افراطی در افغانستان جایگاه یافته اند و بزرگ‌ترین تهدید را متوجه ثبات آسیای مرکزی کرده اند. او افزود که داعش و القاعده خطرناک‌ترین این گروه‌ها اند.

XS
SM
MD
LG