لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی به دلیل 'تهدیدات امنیتی' سفارت خود را در کابل تخلیه کرد - منبع


منابع نزدیک به سفارت عربستان سعودی در کابل می‌گویند که این کشور به دلیل مشکلات امنیتی، تمامی دپلومات‌هایش را از افغانستان بیرون کرده است.

یک منبع که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، روز دوشنبه ششم فبروری (۱۷ دلو) به صدای امریکا گفت که سفارت عربستان سعودی روز پنجشنبه هفته گذشته به گونهٔ کامل تخلیه شده و کارمندان آن از کابل بیرون شدند.

به گفتۀ این منبع، عربستان سعودی به دلیل تهدیدات امنیتی در کابل، سفارت خود را تخلیه کرده، اما تاکید کرد که به زودی کارمندان و به ویژه دپلومات‌های عربستان سعودی دوباره به کابل بر خواهند گشت.

در این حال، حکومت طالبان تایید می‌کند که کارمندان سفارت عربستان سعودی از کابل بیرون شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه با فرستادن یک پیامی تصویری به رسانه‌ها گفت: "بستن دروازه سفارت عربستان سعودی درست نیست، بلکه دپلومات‌های شان به خاطر آموزش‌گرفتن، برای یک هفته عربستان خواسته شدند."

مجاهد اضافه کرد که دپلومات‌های عربستان سعودی به زودی دوباره به کابل باز خواهند گشت و به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحدۀ عرب در دهۀ ۱۹۹۰، حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخته بودند، اما پس از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، تا کنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

این در حالی است که عربستان سعودی به تاریخ ۳۰ نومبر ۲۰۲۱ میلادی، یک تیم ۱۴ نفری دپلومات‌های خود را به کابل فرستاد و آنان کار خود را برای رسیدگی به خدمات قونسلی برای افغان‌ها آغاز کردند.

نگرانی‌ها از تهدیدات امنیتی بر دپلومات‌های خارجی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که در اثر گلوله‌باری به تاریخ دوم دسمبر۲۰۲۲ بر سفارت پاکستان در کابل که هدف آن "سوقصد" به جان سفیر آن کشور خوانده شد، یک محافظ امنیتی این سفارت زخمی شد. مسوولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت.

در ماه سپتمبر ۲۰۲۲ نیز مهاجمان انتحاری در نزدیکی دروازه سفارت روسیه در کابل حمله کردند که در آن رویداد دست‌کم دو کارمند این سفارت و چهار شهروند افغانستان کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG